از حرامِ محمد بن عبدالوهاب تا حلالِ محمد بن سلمان...

از حرامِ محمد بن عبدالوهاب تا حلالِ محمد بن سلمان...
پنج‌شنبه 11 دی 1399 - 20:43

چند روز پیش بدر بن عبدالله آل سعود وزیر فرهنگ عربستان مجوز فعالیت دو آموزشگاه موسیقی در عربستان را صادر کرد که بخشی از اجرای آزمایشی پروژه تاسیس موسسات آموزشی تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر به شمار می رود. این فعالیت اولین آن در نوع خود است چرا که موسیقی در کشور ممنوع بود و طبق گفته بنیانگذار وهابیت محمد بن عبدالوهاب، نزدیک شدن به آن گناه کبیره بود.

العالم- کشکول

قابل توجه است که حرام محمد بن عبدالوهاب را محمد بن سلمان حلال کرد و حرمت را نه تنها از موسیقی، بلکه از رقص مختلط، آواز و پذیرش گروه های فاسد و فاحش غربی نیز برداشت. وی شب نشینی ها، خوردن "مشروب حلال" و قمار را نیز حلالیت بخشید، آنقدر که این شب نشینی ها رفته رفته به مکه مکرمه و مدینه منوره نیز نزدیک شدند.

برخی می گویند محمد بن سلمان کار خوبی کرد که حرام محمد بن عبدالوهاب را حلال کرد، ولی به این فکر نکردند که تندروی از اعتدال و فهم صحیح متن دین فاصله زیادی دارد و این چیزی است که عبدالوهاب به آن دچار شده بود و باعث شد بسیاری از مسلمانانی که پیرو او بودند کافر شوند. این تندروی همان آفتی است که دامنگیر بن سلمان هم شد و باعث شد با زدودن محرمات دین و ارزش های اخلاقی و حتی سنت های عربی، مردم عربستان را از دین خارج کند.

مشکل اینجا است که عربستان به واسطه داشتن ثروت های طبیعی فراوان، توانسته بر بیش از 80 درصد فضای رسانه ای عربی در زمینه های صوتی، تصویری و مکتوب مسلط شود. همچنین به لطف واقع شدن حرمین شریفین در این سرزمین، توانسته ادعای رهبری جهان اسلام را داشته باشد و بدین واسطه گفتمان مذهبی خود را تا دورترین نقاط جغرافیایی صادر کند. امری که منجر به نشر قرائت های سلفی وهابی تحريف كننده اسلام در جهان شده و این ویرانی و نابودی را برای کشورهای اسلامی به ارمغان آورده و موجب تخریب چهره مسلمانان در جهان شده است.

به همین دلیل است که گفتمان دینی سعودی چه بر اساس آموزه های محمد بن عبدالوهاب چه آموزه های "مرجع دینی و سیاسی جدید" محمد بن سلمان باشد، نه تنها برای مردم عربستان بلکه برای هر کسی در جهان که تحت تاثیر گفتمان سعودی باشد، پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت.

پیش از ظهور محمد بن سلمان، آموزه های عبدالوهاب با شیوه های وحشیانه اش صدها هزار مسلمان را در نقاط مختلف جهان، بخاطر گوش دادن به موسیقی یا آموزش یا تمرین آن، به کام مرگ فرستاد. امروزه بخاطر دیدگاه محمد بن سلمان نسبت به سرگرمی و موسیقی، تعداد بیشتری از این مسلمانان از چهارچوب اخلاقی اسلامی و عربی خارج خواهند شد. دیدگاهی که حتی از هرزگی و بی اخلاقی فراتر می رود، تا مردم عربستان و تمام مسلمانان متاثر از آنها، به قربانیانی میان حرام و حلال محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سلمان تبدیل بشوند.

پربیننده ترین خبرها