آیا سرنوشت ادلب در سال جدید مشخص خواهد شد؟

آیا سرنوشت ادلب در سال جدید مشخص خواهد شد؟
جمعه 12 دی 1399 - 23:03

جبهه های ریف ادلب بار دیگر در اوج تحولات پی درپی، شاهد درگیری های خشونت آمیزی بوده است.

العالم - كشكول

در روزهای اخیر، درگیری های شدیدی میان ارتش سوریه در محور منطقه آفس غرب شهر سراقب با گروههای تروریستی مسلحی درگرفت که قصد نفوذ به یکی از مناطق کاهش تنش را داشتند.

به گونه ای که یگان های ارتش حاضر در سهل الغاب واقع در شمال غرب، تلاش تروریست ها برای نفوذ به منطقه کاهش تنش و هم چنین تلاش دیگر افراد مسلح غیر نظامی اتاق فتح المبین در محور آفس در ریف ادلب شرقی را ناکام گذاردند.

" از سوی دیگر اعلامیه وزارت دفاع روسیه به نقل از "ویچسلاو سیتنیک" معاون رئیس مرکز روسی آشتی مبنی بر اصابت موشك هاي ضد زره به نفربرهای زرهی روسیه از منطقه تحت تسلط گروههای هوادار ترکیه که به زخمی شدن سطحی سه نظامی منجر شد، بیانگر افزایش بحران در جبهه ادلب است این درحالی است که ترکیه نیز آماده عقب راندن ادوات و تجهیزات نظامی در آخرین منطقه نظامی خود در مناطق تحت تسلط ارتش سوریه در تل طوقان واقع در ریف سراقب است.

این تحولات سریع، بیانگر زمینه چینی برای عملیاتی نظامی در منطقه،به ویژه با توجه به اخبار درز یافته درباره درخواست دمشق از روسیه برای تسلط بر ادلب پیش از آغاز سال جدید است. این درحالی است که برخی از منابع لبنانی النهار اعلام کردند که فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه از سرگئی لاوروف همتای روسی خود در دیدار اخیر خواهان تسلط بر ادلب شده است .

اما بر اساس قوانین بین المللی تسلط مجدد دمشق بر استان ادلب و اخراج گروههای تروریستی از این منطقه، مساله ای روشن و قانونی است زیرا دولت سوریه حق دارد بر همه بخش های کشور تسلط داشته و آن را از چنگ تروریست ها آزاد کند.

این در حالی است که جیمز جفری نماینده پیشین آمریکا در سوریه به نقش آمریکا در ادلب واقع در شمال سوریه و حمایت لجستیکی و دیپلماتیک از ترکیه اشاره کرده است.

جفری در مرکز تحقیقاتی ویلسون در واشنگتن گفت:کشورش در صدد مانع تراشی برای بازگشت ارتش سوریه به ادلب است و بر حمایت از نیروهای ترک در این استان در چارچوب برنامه اش برای اعمال فشار بر دمشق تاکید کرد. مساله ای که سوریه با آن مخالفت کرد به گونه ای که وزیر امور خارجه سوریه گفت: سیاست های ترکیه و بی تعهدی دولت ترکیه به تفاهم با دوستان روس به ویژه در باره منطقه کاهش تنش در ادلب برای تحقق اهدافش با مخالفت قاطع سوری ها مواجه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها