بروجردی در گفتگو با العالم:

به هیچ وجه توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ما قابل مذاکره نیست/ محور مقاومت نسبت به گذشته قدرتمند تر ظهور و بروز خود در منطقه را ادامه خواهد داد/ برای انتقام برنامه ریزی دقیق صورت گرفته که اجرایی خواهد شد/ جهان برای عاملان و آمران جنایت ترور سردار سلیمانی جای امنی نخواهد بود

به هیچ وجه توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ما قابل مذاکره نیست/ محور مقاومت نسبت به گذشته قدرتمند تر ظهور و بروز خود در منطقه را ادامه خواهد داد/ برای انتقام برنامه ریزی دقیق صورت گرفته که اجرایی خواهد شد/ جهان برای عاملان و آمران جنایت ترور سردار سلیمانی جای امنی نخواهد بود
چهارشنبه 17 دی 1399 - 13:47

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و در سیاست خارجی مجلس گفت: به هیچ وجه توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران وسیاست های منطقه ای ما قابل مذاکره نیست چه ترامپ باشد چه بایدن و یا هرکس دیگری، این عرصه خط قرمز پررنگ و جدی ما است.

العالم _ ایران / سیاسی

علاءالدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و در سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم ضمن گرامیداشت یادوخاطره سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: ترور شهیدان مقاومت یک جنایت نابخشودنی بود زیرا سردار سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم است و چون آمریکایی ها بنیان گذار تروریسم در منطقه هستند داعش را به وجود آوردند و حمایت کردند و در حال حاضر هم این سیاست را ادامه می دهند، نتوانستند تحمل کنند که سرمایه آمریکا اینگونه در منطقه از بین برود که خوشبختانه عملا از بین رفت.

درخواست سران کشورهای دنیا برای دیدار با سردار سلیمانی

وی افزود: کمسیون امنیت ملی به دلیل ماهیت کارش طبیعی بود که با نیروی سپاه قدس ارتباط داشته باشد و در برخی از جلسات خدمت ایشان (شهید سلیمانی) می رسیدیم، البته شهید سلیمانی چهره ای فرامنطقه ای و جهانی بودند به همین دلیل برای بسیاری شاید تعجب برانگیز باشد که تعداد قابل توجهی از سران کشورهای منطقه که به ایران می آمدند از درخواست های اکیدشان دیدار با سردار سلیمانی بود. ایشان به دلیل اینکه دارای یک تفکر راهبردی بسیار تاثیرگذار در جهان بودند و این مسیله را جهانیان به خوبی میدانستند این درخواست را داشتند.

بروجردی با تاکید بر اینکه ایشان ویژگی های متعددی داشتند، گفت : ایشان مصداق این آیه شریفه بودند؛"مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا" .ایشان عهد و پیمانی که با خداوند بسته بودند را به خوبی اجرا کردند. تمام شخصیت شهید سلیمانی در همین آیه شریفه وجود دارد.

وی افزود: شهید سلیمانی در شجاعت و تفکر راهبردی بی نظیر بودند. از آن ژنرال هایی نبودند که در اتاق دربسته بنشینند و فرمان بدهند و به همین دلیل هم این عشق و علاقه وصف ناپذیر را نه فقط در ایران بلکه در عراق شاهد هستیم و از این رو ایشان و ابومهدی المهندس را با هم به شهادت رساندند. مراسم سالگردشان هم هیچ مرزی نمی شناخت ؛ یک ژنرال روس در مراسم مسکو آمد و تعریف کرد که ما می خواستیم از مسیری برویم که آمریکایی ها بودند نمیتوانستیم برویم از سردار سلیمانی پرسیدیم که آقای سلیمانی چکار کنیم؟ و ایشان "پرسیدند میخواهید عبور کنید ؟ آمریکایی ها کی هستند..." ، ایشان پشت جیپ نشستند و گفتند من میروم جلو و شما دنبال من بیایید و ما رفتیم و در کمال تعجب دیدیم آمریکایی ها جرات نکردند به این ژنرال حتی ایست بدهند.

سردار سلیمانی ماهیت تروریستی آمریکا را برملا کرد

بروجردی با بیان اینکه شهید سلیمانی ویژگی های منحصربه فردی داشت که نه در تاریخ منطقه و جهان به ثبت رسید، گفت: ایشان ماهیت تروریستی آمریکا را برملا کرد. غرب باید به این ژنرال به دلیل مبارزه با تروریسم مدال شجاعت میداد نه اینکه ایشان را ترور کنند، خود این مسیله ثابت میکند که آنها بنیان گذار تروریسم در دنیا هستند .

وی در ادامه با اشاره به دوران معاونت وزارت امور خارجه خود اظهار داشت: در آن زمان با قایم مقام وزیر خارجه روسیه مذاکراتی داشتیم و افتخار داشتیم که در خدمت شهید سلیمانی این سفر را انجام بدهیم و طرف مقابل ما که قائم مقام وزیر خارجه روسیه بود گفت، امروز برای اولین بار دو تا ژنرال چهار ستاره دو طرف من هستند، چون آنها به احترام شهید بزرگوارحاج قاسم آمده بودند و در ملاقات حضور داشتند. بحث ما هم شاید بیست و هفت هشت سال قبل اوج بحران افغانستان بود. البته یک محور کاری ما هم سوریه بود با توجه به این که سفرهای متعددی داشتم در برخی از پروازها افتخار داشتیم که خدمت ایشان باشیم. با توجه به اینکه ایشان واقعا محدود به یک مکان نبودند از این نظر هم یک چهره جهانی بودند. در بحران افغانستان، بحران عراق، بحران سوریه، یمن و حتی آمریکای لاتین حضور داشتند از این نظر هم یک چهره جهانی تلقی می شدند و محور سیاستگذاری ایشان مقابله با تروریسم و حمایت از صلح پایدار بودزیرا در قانون اساسی ما کمک به کل مستضعفین دنیا تصریح شده است ما فقط محدود به جهان اسلام نیستیم دغدغه ای که حاج قاسم رضوان الله تعالی علیه داشتند برای ایشان برادران اهل سنت ما، شیعیان، حتی مسیحیان و ایزدی ها و هر جایی که ظلمی صورت می گرفت هیچ فرق نمی کرد، برای مقابله با ظالم حاج قاسم حضور داشت.

بروجردی درباره جنایت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: من فکر می کنم چون محور حضور نیروهای بیگانه در منطقه آمریکائی ها هستند آنها ناو هواپیمابر و پایگاه های متعددی در منطقه دارند، علی رغم ادعاهایشان هیچ وقت عامل صلح نبوده اند اینها به افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان حمله کردند دهها هزار انسان بیگناه کشته شدند. به عراق بدون مصوبه شورای امنیت سازمان ملل حمله کردند صدها هزار نفر در عراق جان خودشان را از دست دادند. هر جا رفتند ویرانه کردند.

حمایت آمریکایی ها و صهیونیست ها از داعش/ جهان برای عاملان و آمران جنایت ترور سردار سلیمانی جای امنی نخواهد بود/ انتقام جدی و بسیار فراگیرتر است

وی افزود: شما سوریه را ملاحظه بکنید در سفر اخیری که من به حمص و تدمر که یک منطقه باستانی است داشتم همه جا خرابی و وحشی گری دیدم. یعنی یک بار دیگر جنایات مغول با این داعشی های مورد حمایت آمریکا در تاریخ تکرار شد که بارها از زندان حسکه سران داعش را نجات دادند و بیرون بردند. واضح است که هم آنها و هم صهیونیست ها در بیمارستان های رژیم صهیونیستی حضور داشتند. بنابراین این حرکت ضدتروریستی شهید سلیمانی یک محوریت اساسی در قضیه داشت. با توجه به اینکه آنها در یک جنایت تاریخی ایشان را به شهادت رساندند ترامپ رسما" اعلام کرد و مسئولیت بر عهده گرفت اصلا جایی برای فرار وجود ندارد. نه فقط جمهوری اسلامی ایران در گرفتن انتقام که عراق و محور مقاومت در کل منطقه و سربازان مقاومت در کل جهان هم همین نظر را دارند یعنی حتما به هیج وجه جهان برای عاملان و آمران این جنایت جای امنی نخواهد بود، یکبار دیگر داستان سلمان رشدی ملعون تکرار خواهد شد و قطعا این انتقام جدی و بسیار فراگیرتر است.

برای انتقام برنامه ریزی دقیق صورت گرفته است که اجرایی خواهد شد

بروجردی ادامه داد: آنها توانمندی جمهوری اسلامی ایران را می دانند. ما اولین کشور و قدرتی هستیم که بعد از هفتاد سال که از جنگ جهانی می گذرد پایگاه آمریکایی را به دلیل همین جنایت مورد حمله قرار دادیم، منتهی این آغاز کار بود و حتما انتقام جدی در راه و مسیر است در این زمینه هم برنامه ریزی دقیق صورت گرفته است هم اجرا خواهد شد تا بدانند دوران اینکه یک جنایتی را انجام بدهند و فکر کنند کشوری جرات نمی کند مقابله کند حتما گذشته است. ایشان درباره اخراج آمریکایی ها از منطقه آن را یک الزام تاریخی دانستند که اتفاق خواهد افتاد و تاکید کردند وقتی شما منحنی قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی را رسم کنید منحنی سیر نزولی دارد. آمریکا هم در عراق شکست خورد و یک مدعی ابرقدرتی چهار پنج هزار کشته داد و ناگزیر شد صدو چهل پنجاه هزار نفر از نیروهایش را از عراق خارج کند. شکستی از این مفتضحانه تر هم در افغانستان هم در سوریه!

وی تصریح کرد: آمریکا در سوریه جرات نکرد حضور مستقیم داشته باشد مطلع هستید جنگ را نیابتی کرد، دهها هزار تروریست با کمک هم پیمانان آمریکا در منطقه در سوریه جنگیدند همگی شکست خوردند. بنابراین قطعا" آمریکا قدرت قبل را ندارد و ناگزیر خواهد شد طبق این منحنی که سیر نزولی خود را طی می کند منطقه را ترک کنند و بروند و طبق ضرب المثل معروف فارسی ممکن است دیر یا زود داشته باشد ولی سوخت و سوز ندارد.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره شهادت سردار سلیمانی و اقدامات محور مقاومت تاکید کرد: من فکر می کنم محور مقاومت هم انگیزه دارتر شد هم تمام جوان هایی که سردار سلیمانی برایشان یک الگو بود احساس می کنند که باید انتقام بگیرند، احساس می کنند باید همان رشادت، همان شجاعت و همان صلابت را در مقابله با دشمنان بخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته باشند.

عملا صدها سلیمانی رویش پیدا کرده است/ محور مقاومت نسبت به گذشته قدرتمند تر ظهور و بروز در منطقه را ادامه خواهد داد

بروجردی تاکید کرد: بنابر این یکی از حماقت های دشمن همین است که آنها کاری کردند که عملا صدها سلیمانی نه فقط در ایران که بدون تردید درعراق، یمن و همه جا رویش خواهد کرد و محور مقاومت نسبت به گذشته قدرتمند تر ظهور و بروزش را در منطقه ادامه خواهد داد. امروز در بحث یمن شاهدیم که عربستان در کنار همپیمانانش از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه مجهز به مدرن ترین تجهیزات دنیا نتوانسته اند این کشور فقیر را شکست بدهند، امروز تمام تحلیگران نظامی می گویند برنده این جنگ، یمنی ها و شکست خورده عربستان است وضعیت میدانی هم همین را نشان می دهد وگرنه چگونه یمنی که در محاصره کامل است، با موشک های نقطه زن و پهپادها عمق عربستان را هدف قرار می دهد، این از علایم افزایش قدرت جبهه مقاومت و شکست جبهه مقابل است.

باید وجب به وجب از خاک سوریه آزاد شود

وی درباره اوضاع کنونی سوریه گفت: ما نسبت به تمامیت ارضی سوریه بسیار حساس هستیم، معتقدیم که حتما باید وجب به وجب از خاک سوریه آزاد شود. اشغالگرانی که در شمال حضور دارند و چاه نفت و مزارع کنار فرات را در اختیار گرفته و غصب کرده اند، باید بدانند که سوریه جای آنها نخواهد بود آنها ناگزیر خواهند شد دیر یا زود خاک سوریه را ترک کنند. ما از استقلال و تمامیت ارضی سوریه به شدت دفاع می کنیم و این مساله را در ملاقات با رییس مجلس وهم در ملاقات با وزیر خارجه با صراحت عنوان کردیم و در باره همکاری ها و از جمله بازسازی بعد از جنگ سوریه و تبادل نظر داشتیم که هم انها و هم ما علاقه مند هستیم این اتفاق رخ دهد و سوریه بار دیگر بازسازی شود.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون مصوبه اخیر مجلس درباره پرونده هسته ای و برجام گفت: من بلافاصله بعد از مصوبه مجلس در چند مصاحبه حمایت خود را اعلام کردم و کار بسار منطقی بود ما این کار را در مجلس هفتم انجام دادیم در آن زمان آمریکایی ها به دنبال این بودند که پرونده هسته ای ایران را از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل منتقل کنند. ما اعلام کردیم اگر این کار را انجام دهند حتما در مصوبه ای دولت را ملزم خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. آمریکایی ها پرونده را به شورای امنیت بردند و ما نیز بلافاصله دو فوریتی تصویب کردیم، همین کاری که مجلس کنونی انجام داد، در آن زمان هم دولت ملزم شد و رییس جمهور ابلاغ کرد و یک جاده همواری برای دانشمندان ما ایجاد شد که خیلی با سرعت در این مسیر پیش رفتند.

به هیچ وجه توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران وسیاست های منطقه ای ما قابل مذاکره نیست

وی افزود: اصولا آمریکایی ها دنبال زورگویی هستند، آمریکا دنبال این بود که ما بر دانش هسته ای مسلط نشویم. ما در "ان پی تی" متعهدیم که بمب هسته ای نسازیم و خط قرمز ما بمب هسته ای است و تنها کشوری هستیم که اضافه براین خط قرمز مهم، یک فتوایی داریم که هیچ کشوری ندارد و آن حرام بودن ساخت بمب هسته ای توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر انقلااب است بنابر این در چنین شرایطی آنها می خواهند ما را از حق دانش صلح آمیز هسته ای محروم کنند. این درحالی است که خودشان سلاح هسته ای، شیمیایی و موشک های متعدد دارند. ما هم تجربه هشت سال جنگ را داریم و حتما باید قدرت بازدارندگی داشته باشیم و به همین دلیل اعلام کرده ایم که به هیچ وجه توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران وسیاست های منطقه ای ما قابل مذاکره نیست چه ترامپ باشد چه بایدن و یا هرکس دیگری، این عرصه خط قرمز پررنگ و جدی ما است. چه دلیلی دارد با توجه به این که بمب هسته ای نداریم راجع به توان موشکی خود صحبت کنیم ما از مصوبه مجلس حمایت جدی می کنیم مجلس به رغم همه مشکلات اقتصادی، بودجه لازم را برای اقتدار دفاعی کشور تصویب کرده و این کار را نهایی خواهد کرد.

مصوبه مجلس پیرامون برجام اقدام بسیار هوشمندانه و عاقلانه ای بود

بروجردی ادامه داد: مصوبه مجلس کار بسیار هوشمندانه وعاقلانه ای بود چون جاده برجام از زمان تصویب دو طرفه بود. ما یکسری تعهد داشتیم که منحنی فعالیت های خودمان را سیر نزولی بدهیم که هم در ارک، نطنز و فوردو این کار را انجام دادیم از طرف دیگرآنها هم متعهد بودند که کل تحریم ها را بردارند. آمریکا و محور مجموعه غرب به تعهدات خود عمل نکردند. اروپا علیرغم این که متشکل از 27 کشور است توان مقابله با آمریکا را ندارد لذا نتوانستند به تعهد خود عمل کنند، آمریکا تحریم های خود را برگرداند و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان هم از آمریکا دنباله روی کردند در چنین شرایطی طبیعی است که ما در جهت احقاق حق ملی خودمان باید گام هایی بر می داشتیم که مجلس برداشت، تصویب و ابلاغ کرد و دولت هم مکلف است که اجرا کند، رییس جمهور هم اعلام کرد که مصوبه مجلس را اجرا خواهند کرد.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: درحال حاضر بحث برگشت جو بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا است، ما دیگر حرف شفاهی را قبول نداریم اگر بایدن کل تحریم ها را با محوریت تحریم های بانکی و نفتی به صورت عملی و مطلق بردارد و بنویسد و امضا کند، در این صورت می تواند بر کرسی و جایگاه از دست رفته آمریکا در برجام بنشیند در غیر این صورت جدای از اینکه ما در خصوص مسایل موشکی و منطقه ای مذاکره ای نداریم، در مورد هسته ای هم مذاکره ای نخواهیم داشت.

بروجردی تاکید کرد: ما در مقابل تصمیم بایدن مسولیتی نداریم او باید بر اساس منافع آمریکا عمل کند ولی خط قرمز ما بمب هسته ایی است غیر از آن به لحاظ "ان پی تی" به هر میزانی که نیاز داشته باشیم غنی سازی کنیم برای نیروگاه تهران به 20 درصد نیاز داریم که دکتر صالحی دو روز پیش به آژانس اعلام کردند و شروع خواهند کرد و این نیاز داخلی ماست حتی اگر برای پیشرانه های کشتی های جنگی به 60 درصد هم نیاز داشتیم از دید بنده باید انجام شود. خط قرمز ما بمب هسته ایی است تعهد ما عدم ساخت بمب هسته ایی است مادون این خط قرمز هر کاری انجام دهیم حق قانونی ماست و براساس منافع ملی مان عمل خواهیم کرد.

ویتاکید کرد: ما به هیچ وجه هیچگونه شرطی را نمی پذیریم خط قرمز ما توانمندی موشکی و حضور منطقه ایی است و این حقوق قانونی ماست و هیچ ربطی به آمریکا ندارد؛ هیچ مذاکره ایی نخواهیم داشت و بازگشت آنها مشروط به این است که کل تحریم ها را با محوریت رفع تحریم های بانکی و نفتی بردارند و آقای بایدن هم باید تعهد بدهد بنویسد و امضا وعمل کند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت : من تصور نمی کنم اتفاق خاصی رخ دهد؛ فعلا با دعوایی در کاخ سفید است آمریکایی ها درگیر مسایل داخلی خودشان هستند باید ببینیم آقای بایدن می تواند ترامپ را از کاخ سفید بیرون کند.

وی افزود: بایدن در زمان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد بلافاصله به برجام بر می گردد و ایران هم باید بیاید اما در مورد ایران باید وجود ندارد و شرطی که گذاشتیم قطعی است و باید به آن عمل شود و غیر از این نمی پذیریم چون ما خودمان را با تحریم تنظیم کردیم.

سعودی ها اول خودشان را از باتلاق یمن نجات دهند!

بروجردی در مورد اظهارات عربستان گفت: این اظهارات فراتر از عربستان است بهتر است خود را از باتلاق یمن نجات دهد تا در آن غرق نشود.

پربیننده ترین خبرها