در پس استقبال گرم بن سلمان از امیر قطر چیست؟

در پس استقبال گرم بن سلمان از امیر قطر چیست؟
چهارشنبه 17 دی 1399 - 18:25

تصاویر ورود امیر قطر به عربستان برای حضور در نشست العلا و استقبال گرم ولیعهد عربستان از او پس از چند سال قطع رابطه، با واکنش های گسترده کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان روبرو شد.

العالم ـ عربستان سعودی

سران کشورهای عضو حاشیه خلیج فارس بیانیه پایانی 41 امین نشست شورای همکاری خلیج فارس در منطقه العلا در عربستان را امضا کردند. این بیانیه بر مصالحه میان قطر وکشورهای حاشیه خلیج فارس بدون تحقق هیچ یک از شروط عربستان تاکید کرد. پس از آن فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان بازگشت روابط میان قطر و کشورهای تحریم کننده را اعلام کرد.

بن سلمان نیز در سخنان خود در نشست العلا گفت: "پس از تلاشهای بسیار و همکاری همگان به توافق العلا دست یافتیم که به امضای همگان رسید. در این توافق بر همبستگی و ثبات خلیجی عربی و اسلامی و تحکیم پیوند های دوستی و برادری بین کشورهای ما و ملت های ما در راستای تحقق آمال و آرزوهایشان تاکید شده است. بن سلمان به تلاشهای کویت و نیز امریکا برای دستیابی به این توافق در حضور جرید کوشنر مشاور و داماد رییس جمهور امریکا اشاره کرد".

پیش از اعلام توافق، گشودن مرزهای هوایی و زمینی میان عربستان و قطراعلام شد در حالی که از سال 2017 کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط خود با قطر را قطع کردند و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند در حالی که دوحه این مساله را تکذیب کرد و هدف از قطع روابط را ضربه زدن به حاکمیتش عنوان کرد.

علت این مصالحه و زمان آن همزمان با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ سوال برانگیز است اما سوال مهمتر آن است که آیا تاریخ مصرف شروط بازگشت روابط که پیش از این کشورهای تحریم کننده برای قطر تعیین کرده بودند، به پایان رسیده است؟

کاربران شبکه های اجتماعی با راه اندازی هشتگ "مصالحه قطر و عربستان" دیدگاه ها و تحلیل ها و واکنش های خود نسبت به این مساله را مطرح کردند.

"صهیب یمنی" در حساب خود در توییتر دو تصویر از بن سلمان منتشر کرد، تصویر نخست در حال بوسیدن دست پسر عمویش محمد بن نایف و دیگر در حال آغوش گرفتن امیر قطر است. صهیب در زیر این دو تصویر توییت کرد: لبخندی خبیثانه در پشت ماسک مخفی شده است. کسی که به عمو و پسرعمویهایش خیانت کرد و علما را به زندان افکند و مخالفان را با اره قطعه قطعه کرد، نمی توان به او اعتماد کرد.

کاربری به نام "ارض الحرمین" نوشت: این مرد قابل اعتماد نیست، من کسی را می شناسم که بن سلمان پیشتر او را می بوسید و نزدیک بود که پایش را نیز ببوسد؛ اما الان او را به زندان انداخته است.

"ارض الحرمین" در توییتی دیگر نیز تاکید کرد: حال که آشتی کردید، کسی که شما را به مصالحه دعوت می کرد، از زندان آزاد کنید. # آزادی برای سلمان العوده

"احمد" توییت کرد: تصمیمات عربی از واشنگتن و از طریق ترامپ صادر می شود و کوشنر بر اجرای آنها نظارت می کند. گمان نکنید که آنها برای منافع ملتهایشان دیدار میکنند بلکه منافع رژیم اشغالگر را در نظر می گیرند. این سخن مرا به یاد داشته باشید.

"محمود علی شیخ المقدی" در توییتر خطاب به کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی نوشت: لعنت خدا بر آنها باد. اینها مردان واقعی نیستند . زمین و خاک و شرف خود را به یهودیان و صهیونیستها فروختند. آنها دو روی یک سکه هستند.

کاربری به نام "کوجاک" توییت کرد: قطر می داند که عربستان دروغ می گوید. عربستان نیز می داند که قطر از این مساله آگاه است.

"کوجاک" همچنین در توییتی دیگر نوشت: امارات دستورات "اسراییل" را اجرا می کند تا محمد بن زاید در قدرت باقی بماند و محمد بن سلمان به قدرت دست یابد. زیرا آنها گمان می کنند که صهیونیستها قادر به هرکاری هستند.

پس از نشست، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارج عربستان در حساب رسمی خود در تویتر نوشت: "در تاریخ ثبت خواهد شد که نشست العلا اغازی جدید برای شورای همکاری خلیج فارس است؛ این نشست کشورهای خلیج را از تهدیدات خارجی حفظ خواهد کرد و کسی که از آب گل آلود ماهی می گیرد، به نتیجه ای نخواهد رسید".

به نظر می رسد که وزیر سعودی از یاد برده است که کشورش و متحدانش محاصره قطر را آغاز کردند و جنگی خانمان سوز علیه ملت مظلوم یمن راه اندازی کردند تا با تضعیف این کشور، از لحاظ سیاسی تابع عربستان باشد حال آنکه به نتیجه دلخواه خود دست نیافتند. در واقع این عربستان است که از آب گل آلود ماهی می گیرد.

"ابوحمزه الذیفانی" نوشت: مردم یمن شجاع باشید و با دولت صنعا وارد مذاکره شوید تا تاریخ و نسلهای بعد شما را لعنت نکنند.

کاریری به نام "بلاد الجزیره العربیه" توییت کرد: اگر محمد بن سلمان در این مصالحه جدی و قاطع است، باید تمام مشاوران عربستان خواه سعودی و یا خارجی را برکنار کند. در غیر این صورت همواره در گردابی بی پایان خواهیم ماند.

"س ع د أل ع ت ي ب ي" نوشت: شیخ تمیم امیدوارم که پس از آغوش "ابومنشار" از دیگران عبرت بگیری. کسی که این فریبکار پیش از این میخواست پای او را ببوسد و اینک در زندان بسر می برد. نگرانی من نسبت به قطر ومنابع وثروتهایش سبب شد تا این توییت را بنویسم تا شما را از بزرگترین بدذات قرن برحذر کنم.

پربیننده ترین خبرها