انتقاد روسیه از بی توجهی جامعه جهانی در بازسازی سوریه

انتقاد روسیه از بی توجهی جامعه جهانی در بازسازی سوریه
جمعه 19 دی 1399 - 13:48

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که جامعه جهانی در بازسازی سوریه مشارکت نمی کند و در پیشبرد این امر مهم به روسیه کمک نمی شود.

العالم - اروپا

شایگو گفت: سازمان های بین المللی به روسیه در بازگرداندن سوریه به وضع عادی به رغم وعده های داده شده هیچ کمکی نمی کنند.

وزیر دفاع روسیه یادآوری کرد که پیشتر سازمان های بین المللی به ضرورت بازگشت زندگی به سوریه اشاره کرده بودند، اما به روسیه برای رسیدن به این هدف کمکی نکردند.

وی افزود: به عنوان مثال سازمان یونسکو زمانی که میراث فرهنگی جهانی در شهر تدمر و حلب سوریه توسط تروریست ها تخریب شد، این اقدامات را وحشیانه خواند و اعلام کرد که آثار تخریب شده می بایستی بازسازی شود و باید اقدامات را متمرکز کرده و امکانات را برای بازسازی آثار بکار گرفت.

شایگو گفت: اما در واقع زمانی که چنین فرصتی پیش آمد هیچ کسی برای کمک نشتافت.

به گفته شایگو، روسیه برخلاف شرکای خارجی تمام تلاش خود را برای بازسازی سوریه بکار گرفته است. به عنوان مثال با کمک واحدهای مین یاب روسیه، شهر تدمر سوریه از مین و مواد منفجره عمل نکرده پاکسازی شده و آثار باستانی این شهر دیجیتالی شده است.

وزیر دفاع روسیه در این سخنان که در فیلمی به مناسبت سالروز سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دمشق در شبکه روسیه۱ پخش شد گفت: قبل از این سفر ارزیابی دقیق و عمیقی از همه تهدیدهای احتمالی صورت گرفته بود و واقعا می بایست اقدامات بسیار زیادی صورت می گرفت و در همین حال توجه هیچ کس را به این سفر پیش از آغاز آن جلب نکرد.

رویه برای بازسازی سوریه تلاش می کند و این عرصه از حوزه های مهم همکاری مسکو و تهران است و مقامهای روس از غرب بخاطر عدم مشارکت و حمایت از بازسازی سوریه و کمک به بازگشت آوارگان سوری به کشور خود انتقاد کرده اند.

اندیشکده اروپایی «شورای اتلانیتک» چندی پیش در رابطه با بازسازی سوریه اعلام کرد: روسیه به اتحادیه اروپا اعلام کرده که اگر می خواهید آوارگان سوریه به کشور خود بازگردند، باید ۴۰۰ میلیارد دلار (هزینه بازسازی سوریه) بپردازید.

این اندیشکده با انتشار یک مقاله در خصوص آینده روابط اروپا با سوریه و نقش اتحادیه اروپا در بازسازی این کشور نوشت: از پاییز سال ۲۰۱۸ اختلاف ها میان اعضای اتحادیه اروپا در خصوص سوریه بیشتر شده است.

این اندیشکده نوشت: موضع رسمی اتحادیه اروپا این است که تا زمان حل وفصل روند سیاسی در سوریه و محقق شدن خواسته های ملت این کشور، هیچ عضوی از این اتحادیه در بازسازی سوریه شرکت نکند.

اما برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند از این موضع عقب نشینی کرده و با دولت سوریه در خصوص بازسازی و عادی سازی احتمالی روابط با سوریه گفت و گو کنند، با همه این ها ولی عوامل بسیاری وجود دارد که به کشورهای اروپایی اجازه نمی دهد در بازسازی سوریه شرکت کنند.

از جمله کشورهای اروپایی که سعی کردند روابط خود را با سوریه اصلاح کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد، لهستان در اگوست ۲۰۱۸ (مرداد-شهریور ۹۷) معاون وزیر خارجه خود را در یک دیدار رسمی به سوریه فرستاد سپس در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی-بهمن ۹۷) وزیر خارجه ایتالیا اعلام کردکه کشورش بازگشایی سفارت خود در دمشق را بررسی می کند و در سال جاری نیز، مجارستان به اعطای اقامت به یک تبعه سوری نزدیک به بشار اسد متهم شد.

به نوشته اندیشکده شورای آتلانتیک، منابع آگاه می گویند هزینه بازسازی سوریه به چیزی حدود ۴۰۰میلیارد دلار خواهد رسید، اما کشورهای اورپایی به چند دلیل به سوریه کمک نخواهند کرد.

نخست آن که شرکت های اروپایی تا زمانی که تحریم های اقتصادی علیه سوریه پابرجا باشد نمی توانند در بازسازی سوریه سهیم باشند.

این اندیشکده می افزاید، در این برهه خاص که به موعد تمدید تحریم های اروپا (اول ماه آینده سال میلادی/ژوئن) بر ضد سوریه نزدیک می شویم، چانه زنی بر سر بقای اسد و لغو تحریم های اقتصادی در قدرت بیشتر می شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها