بیانیه کمیته مشترک مرزی اتیوپی ـ سودان درباره اوضاع فعلی

بیانیه کمیته مشترک مرزی اتیوپی ـ سودان درباره اوضاع فعلی
جمعه 19 دی 1399 - 19:46

کمیته مشترک مرزی اتیوپی ـ سودان بیانیه ای درباره وضعیت فعلی مرزهای دو کشور صادر کرد.

العالم ـ آفریقا

کمیته مشترک امروز جمعه در بیانیه ای تاکید کرد که مرزهای اتیوپی و سودان برای بیش از یک قرن محل اختلاف و درگیری بود و تنش در روابط میان دو کشور و دو ملت فقط یک نزاع مرزی بوده است.

در این بیانیه آمده است که توافقنامه ترسیم مرزها برای نخستین بار در سال 1902 امضا شد. اما طرفین مرزها را تعیین نکردند. سودان در آن زمان مستعمره انگلیس بود و یک انگلیسی به نام جوین برای ترسیم مرزها در سال 1903 تلاش کرد؛ اما اتیوپی آن را نپذیرفت.

طبق این بیانیه، دو کشور بر ترسیم مجدد مرزها در 18 جولای 1972 توافق کردند و در چندین معاهده مشترک، ملاحظات طرفین نیز رد و بدل شد. و طبق آن دو کشور بر حل اختلاف مرزی به صورت دوستانه و حفظ وضعیت فعلی توافق کردند تا آنکه مرزها با توافق طرفین ترسیم شود.

دراین بیانیه آمده است که به خاطر دوستی عمیق میان دولت اتیوپی و سودان، مساله مرزهای مشترک چیزی جز دوستی میان دو کشور نبود؛ اما تحرکات اخیر سودان برای عبور از مرزها و تغییر اوضاع با استفاده از زور توافق میان دو کشور را نقض می کند و این امر طبق قوانین بین المللی غیرقابل قبول است.

کمیته مشترک همچنین افزود: ارتش سودان خسارتهای گسترده ای به کشاورزان اتیوپی که در امتداد مرزها زندگی می کنند، وارد ساخت و بسیاری از آنها را به قتل رساند و آواره کرد. از سوی دیگر برخی فشارها از سوی نیروهای خارجی که خواهان دوستی میان دو کشور نیستند، اعمال می شود. طرف سودانی باید برای دستیابی به راه حلی که با توافق پیشین همسویی و همخوانی دارد، همکاری کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها