ملاقات دیپلمات کره‌ای با عراقچی/ دارایی مسدود شده ایران در سئول محور این گفت‌وگوها

ملاقات دیپلمات کره‌ای با عراقچی/ دارایی مسدود شده ایران در سئول محور این گفت‌وگوها
يکشنبه 21 دی 1399 - 14:58

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که امروز راهی تهران شده قرار است بعدازظهر با عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره دارایی مسدود شده ایران در این کشور به گفت‌وگو بنشیند.

العالم - ایران

«چویی جونگ کان» قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که به منظور دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات ایرانی درباره بدهی این کشور امروز (یکشنبه) راهی تهران شده، قرار است بعدازظهر امروز با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در خصوص سفر این دیپلمات کره‌ای گزارش کرد، چویی قصد پیوستن به هیأت کره جنوبی را دارد که روز پنجشنبه هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره نفتکش توقیف شده در تنگه هرمز وارد تهران شده و قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» به خبرنگاران گفت که از ایمنی و سلامت خدمه کشتی کره جنوبی اطمینان دارد اما اوضاع را جدی توصیف کرد.

یونهاپ همچنین اعلام کرد که این دیپلمات کره جنوبی قصد دارد ضمن بحث درباره موضوع پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده، در خصوص آزادی نفتکش‌ و خدمه آن با مقام‌های عالیرتبه وزارت خارجه ایران گفت‌وگو کند.

گفتنی است رایزنی‌های ایران و کره جنوبی برای استفاده ایران از دارایی‌های بلوکه شده‌اش در کره که برخی آن را هفت میلیارد دلار و برخی بیشتر از این مبلغ و حتی تا ۹ میلیارد دلار عنوان می‌کنند، در این مدت در جریان بوده است. مبلغی که در ازای خرید میعانات گازی از ایران بوده و از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا در حساب‌های دو بانک کره‌ای مانده است. آنگونه که پیش از این نیز عنوان شده بود به رغم پیشرفت‌های جزیی در این مسیر، ولی کماکان کره‌ای‌ها اقدامی که رضایت ایران را به همراه داشته باشد اصلا صورت نداده‌اند و همچنان شاهد سنگ اندازی‌های سئول در این مسیر و بهانه تراشی‌های بی اساس به تبعیت از آمریکا بوده‌ایم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی دوم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره عنوان کرد که مذاکرات در جریان است و برخی پیشرفت‌ها هم حاصل شده، ولی مشکلات هنوز کاملا مرتفع نشده است. برخی سنگ اندازی‌ها و عدم شناخت‌ها نسبت به تعهدات دولت کره مانع از این کار بوده، البته بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادها و وزارتخانه‌های مسئول به دقت جلو می‌روند.

در همین خصوص نیز ۱۸ دی ماه منبعی در کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت که ایران با تاکید بر لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه شده، خواستار استفاده از ۱ میلیارد دلار از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی شده است.

* خطیب‌زاده از سفر دیپلمات کره‌ای خبر داد

پیش از ظهر دوشنبه ۱۵ دی ماه نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران عنوان کرد: این موضوع به کندی پیش می‌رود و از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایتمندی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران خبر داد و افزود: او در این سفر با مقامات ایرانی گفت‌وگو می‌کند و امیدواریم خاتمه‌ای باشد به کندی‌هایی که در این مسیر تاکنون وجود داشته است.

*توقیف نفتکش کره‌ای

بعدازظهر همان روز (دوشنبه/ ۱۵ دی ماه/۴ ژانویه) خبری منتشر شد مبنی بر توقیف یک نفتکش متعلق به کره جنوبی توسط سپاه پاسداران در خلیج فارس و نیروی دریایی سپاه پاسداران در این باره اعلام کرد یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه عصر همان روز (دوشنبه) نیز در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای (کره جنوبی) گفت که بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.

خطیب‌زاده همچنین یادآور شد: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

دولت کره جنوبی هم توقیف هانکوک چیمی را تأیید و اعلام کرد: یکی از یگان‌های این کشور که وظیفه مبارزه با دزدان دریایی را به عهده دارد روانه آب‌های مجاوز تنگه هرمز کرده است. وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز ضمن تأیید توقیف یک شناور نفتکش متعلق به این کشور توسط ایران، خواستار آزادسازی آن شد. از سوی دیگر، وزارت دفاع کره جنوبی هم در این خصوص اعلام کرد که در حال رایزنی با «نیروهای دریایی چند ملیتی» حاضر در آب‌های مجاور منطقه هستند.

خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در اظهارنظر دیگری در این خصوص اعلام کرد: مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشورها نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند. رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نبوده و مردود است و دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد متولی اینگونه مسائل، به صورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشره مبنی بر سفر هیأتی از کره به ایران برای پیگیری این موضوع اظهار داشت: سفر قائم مقام وزیر خارجه کره از قبل مطرح بود که اطلاع رسانی شد و در آینده نزدیک انجام می شود، اما ارتباطی با این موضوع نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین دو کشور نیز وجود ندارد، چرا که اصولا این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف شده پیش می‌رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد.

* ورود بخشی از هیأت قائم مقام وزیر خارجه کره به تهران

به گزارش فارس، روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه نیز خبری منتشر شد مبنی بر سفر هیأتی دیپلماتیک از سئول به تهران که مهمان سفیر این کشور در تهران است و رسانه‌های کره‌ این سفر را به نفتکش توقیف شده کره‌ای در ایران مرتبط دانستند که در همین خصوص سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرد: هیأتی که وارد کشورمان شده است بخشی از هیات قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی است که قرار است روز یکشنبه به تهران سفر کند. سفر این هیأت قبل از توقیف کشتی متخلف کره‌ای مورد توافق قرار گرفته و دستور کار اصلی آن مذاکره در مورد چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره است.

*عراقچی: کره جنوبی حق مسدود کردن دارایی ایران را ندارد

در همین خصوص نیز «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن در خصوص توقیف نفتکش کره جنوبی در خلیج فارس تأکید کرد که این یک مسئله سیاسی نیست و ارتباطی با وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ندارد.

وی با یادآوری این نکته که داستان نفتکش موضوع دیگری است و شواهد و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد این نفتکش باعث آلودگی دریا شده است، تصریح کرد: کره جنوبی حق مسدود کردن دارایی ایران را ندارد. این مسئله‌ مهمی است و قطعا این موضوع را در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، مطرح می‌کنم.

گفتنی است، توقیف این نفتکش واکنش‌های مداخله‌جویانه‌ای را از سوی برخی کشورها به همراه داشته است. از جمله وزارت امور خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ایران درخواست کرد نفتکش متعلق به کره جنوبی و خدمه آن را فوراً آزاد کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در مصاحبه با رویترز مدعی شد: «رژیم ایران، در راستای اخاذی از جامعه بین‌المللی جهت رها شدن از فشار تحریم‌ها همچنان حقوق دریانوردی و آزادی‌های تردد دریایی را تهدید می‌کند. ما نیز همانند کره جنوبی از ایران می‌خواهیم این نفتکش را فوراً آزاد کند.»

«ربکا رباریش» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز به توقیف شناتور نفتکش کره جنوبی واکنش نشان داد و گفت که پنتاگون از این مسئله مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها