طرح های هسته ای روسیه برای افزایش حضور در قطب شمال

طرح های هسته ای روسیه برای افزایش حضور در قطب شمال
يکشنبه 21 دی 1399 - 15:38

رئیس شرکت دولتی "روس اتم" از برنامه ساخت کشتی های یخ شکن اتمی برای سفرهای منظم قطبی و دیجیتالی کردن طرح های اطلاع رسانی در قطب شمال خبر داد.

العالم ـ اروپا

الکسی لیخاچف رئیس شرکت دولتی روس اتم در گفت و گو با شبکه خبری روسیه۲۴ اعلام کرد که این شرکت قصد دارد منبع اطلاع رسانی واحد دیجیتالی برای تامین روند اجرای طرح های روسیه در قطب شمال ایجاد کند.

به گفته رئیس شرکت روس اتم، طرح موسوم به «قطب شمال هوشمند» در یک پورتال خبری واحد همه منابع اطلاع رسانی از منابع رصد کننده وضع یخ های قطب شمال گرفته تا طرح های تولیدی در این منطقه در یک مجموعه واحد دیجیتالی گرد خواهد آورد.

لیخاچف معتقد است که این اقدام امکان می دهد تا فرآیندهای مدیریتی و اقتصادی در شمالی ترین منطقه کره زمین بهبود یابد.

رئیس شرکت روس اتم خاطرنشان کرد که این شرکت با کابینه دولت روسیه در مورد ساخت کشتی های یخ شکن اتمی جدید طرح ۲۲۲۲۰ گفت و گو می کند.

وی یادآوری کرد که سال ۲۰۲۰ کشتی یخ شکن اتمی آرکتیکا در شمال روسیه به آب انداخته شد و در زمان حاضر چهار کشتی یخ شکن اتمی به نام های سیبیر، اورال، چوکوتکا و یاکوتیا در کارخانه کشتی سازی سن پترزبورگ در حال ساخت است.

بیش از ۶۰ درصد تمام ذخایر نفت قطب در مناطقی قرار دارد که روسیه صاحب آن است یا ادعای مالکیت آنها را مطرح می‌کند.

روسیه از ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) ریاست دوره‌ای شورای قطب شمال را برعهده می‌گیرد که کشورهای دانمارک، ایسلند، کانادا، نروژ، آمریکا، فنلاند، سوئد و روسیه اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

انتظار می‌رود با گرم شدن هوای کره زمین رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

موسسه تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر نفت این منطقه یخی را حدود ۹۰ میلیارد بشکه یا ۱۳ درصد ذخایر شناسایی شده جهانی، گاز طبیعی قابل استخراج را بیش از ۱۶۰۰ تریلیون فوت مکعب معادل ۳۰ درصد و مایعات گازی را هم بیش از ۴۰ میلیارد بشکه برابر ۲۰ درصد منابع مایعات گازی شناخته شده جهانی برآورد کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی در این باره نوشته است: نواحی قطبی همجوار خاک روسیه در قرن ۲۱ می‌تواند به منابع اصلی تولید نفت برای این کشور و بازار جهانی تبدیل شود.
بنا براین گزارش، از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع فلات قاره روسیه، ۶ میلیون کیلومتر مربع برای انجام کارهای اکتشافی نفت و گاز جذاب است و براساس برآوردها چهار میلیون کیلومتر مربع آن آینده نفتی روشنی دارد.
از سوی دیگر، بنا به ارزیابی متخصصان، تا سال ۲۰۵۰ سهم منطقه فلات قاره از استخراج کل نفت روسیه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود.
کارشناسان انستیتوی مسائل منطقه‌ای روسیه نیز در این باره معتقدند: پروژه‌های فلات قاره روسیه طرح‌های بزرگی بشمار می‌رود که زمان زیادی برای اجرا نیاز دارد، ولی طول زمان دوره قیمت‌های پایین نفتی با بدترین پیش بینی‌ها نیز زیاد طول نمی‌کشد و سپس شرکت‌هایی که بتوانند حداکثر مناطق را کنترل کنند، سود بیشتری می‌برند.

پربیننده ترین خبرها