رهبران انصارالله که امریکا در لیست تروریسم خود قرار می دهد چه کسانی هستند؟

رهبران انصارالله که امریکا در لیست تروریسم خود قرار می دهد چه کسانی هستند؟
دوشنبه 22 دی 1399 - 14:28

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که امروز (دوشنبه به وقت تهران) به نقل از پامپئو منتشر کرد، گفت: «قصد دارم سه رهبر انصارالله، عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم».

العالم-یمن

عبدالملک بدرالدین الحوثی کیست؟

وی در 22 می 1979 در شهر صعده واقع در شمال یمن متولد شد. در کودکی به دو منطقه "مران" و "جمعه بنی فاضل" در ناحیه حیدان نقل مکان کرد. او در 14 سالگی ازدواج کرده است.

عبدالملک از هشت برادر خود کوچک تر بود. زیر نظر پدرش بدرالدین الحوثی بزرگ شد که یکی از برجسته ترین مراجع فقهی مذهب زیدیه در یمن بود که پس از اقامت شش ساله در ایران از 1994 به جارودیه (یکی از شاخه های شیعه زیدیه) پیوست.

عبدالملک بخاطر زندگی در مناطق روستایی، در مدرسه دولتی درس نخواند و مدرک تحصیلی به دست نیاورد. اما خواندن و نوشتن و علوم دینی براساس مذهب زیدیه را با کمک پدرش فرا گرفت. پدرش از 13 سالگی برنامه درسی خاصی را برای او تعیین کرد و علوم دینی را در 18 سالگی به وی آموخت.

در اواسط دهه نود میلادی عبدالملک زادگاه خود شهر صعده را به مقصد صنعا ترک کرد تا با برادر بزرگ ترش حسین الحوثی زندگی کند. حسین بنیان گذار جنبش "الشباب المومن" بود که بعدها انصارلله نامیده شد و چنان بر عبدالملک تاثیر گذاشت که به پدر معنوی و الگوی او تبدیل گشت.

عبدالملک به عنوان محافظ شخصی برادرش کار می کرد که در آن زمان نماینده حزب الحق در پارلمان یمن بود.

وی با وجود اینکه محافظ بود، در صنعا فرهنگ شهرهای مختلف را آموخت و گرایشات حزبی، جغرافیایی، ایدئولوژیکی و سیاسی را درک کرد.

پس از شهادت حسین الحوثی بنیان گذار "الشباب المومن" در 10 سپتامبر 2004، عبدالملک رهبر جنبش انصارالله یمن شد.

در سال 2007 تارنمای "المنبر الالكتروني" را برای انتقال دیدگاه جنبش خود به جهان راه اندازی کرد.

در 23 مارس 2012 شبکه "المسیره" را نیز تاسیس نمود. این شبکه در انتقال ایدئولوژی جنبش انصارالله و دیدگاه های دینی حسین بدرالدین الحوثی بنیان گذار جنبش به جمعیت زیادی از مردم یمن، نقش گسترده ای را ایفا کرد.

عبد الخالق بدرالدين الحوثي

عبدالخالق برادر کوچک تر عبدالملک است و در گروه به "ابو یونس" معروف است. او اهل سنگر جنبش انصارلله یعنی استان صعده است و در اواخر دهه هشتاد میلادی متولد شده است.

عبدالخالق در 21 سپتامبر 2014 در هدایت انصارالله برای تسلط بر صنعا نقش داشت و علاوه بر پایگاه های نیروی هوایی و پدافند هوایی (پایگاه نظامی الدیلمی) فرودگاه بین المللی صنعا را نیز تصرف کرد.

وی در فوریه سال گذشته به درجه سرلشکر ارتقا یافت و فرمانده تیپ های گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه و همچنین فرمانده منطقه مرکزی نظامی تابع نیروهای انصارالله و تعدادی از رهبران حفاظت و نیروهای ویژه تابع انصارالله شد.

عبدالله يحيى الحاکم

وی فرمانده میدانی و نظامی جنبش انصارلله یمن است و بعد از عبدالملک الحوثی، نفر دوم این جنبش به شمار می رود.

الحاکم در اولین جنگ آغاز شده توسط حکومت یمن علیه انصارالله در سال 2004 دستگیر و در زندان تحقیقات جنایی صنعا حبس شد و پس از مدتی از زندان فرار کرد.

علی الحاکم جنگ های انصارالله علیه یگان های نظامی تابع سرلشکر علی محسن الاحمر را فرماندهی کرد. این یگان ها حمایت شده از سوی جنگجوهای تابع حزب "تجمع یمنی اصلاح" در استان عمران در سال 2014 بودند و با عقب نشینی ارتش و سقوط استان و مرکز آن به دست جنبش انصارالله، از بین رفتند.

الحاکم محاصره مسلح انصارالله بر شهر دماج در 20 اکتوبر 2011 به مدت 79 روز را فرماندهی کرد. این منطقه در آن زمان یکی از دو موقعیت پیمان آتش بس با حسین الاحمر و سلفی ها در دسامبر 2011 بود که به پایان محاصره شهر انجامید.

پربیننده ترین خبرها