تغییرات جدید در ساختار قدرت در عمان / دستور «هیثم بن طارق» برای تشکیل پست ولیعهدی

تغییرات جدید در ساختار قدرت در عمان / دستور «هیثم بن طارق» برای تشکیل پست ولیعهدی
دوشنبه 22 دی 1399 - 17:33

همزمان با یکمین سالروز به قدرت رسیدن سلطان هیثم بن طارق؛ تغییرات جدید در ساختار قدرت عمان کلید خورد.

العالم - آسیا

هیثم بن طارق آل سعید همزمان با یکمین سالروز به قدرت رسیدن پس از مرگ سلطان قابوس، با صدور فرمانی سلطنتی، قانون اساسی جدیدی را بر این کشور وضع کرده که مهمترین بند آن مربوط به تغییرات جدید در ساخت قدرت در این کشور است.

براساس این فرمان‌‌های سلطنتی، شرایط و قوانینی برای انتقال قدرت حاکم و شیوه تعیین ولی عهد پیش بینی شده اما همزمان بر بر استقلال دستگاه قضایی به عنوان اساس نظام حاکمیت تاکید شده است.

در این میان آنچه که مورد توجه و اهتمام قراره گرفته، تاسیس پست ولیعهدی در ساختار قدرت است که برای نخستین بار در این کشور مطرح شده است. در کنار اسعد و شهاب برادران سلطان هیثم که هم تقریبا هم‌سن وی هستند، «ذی یزن» وزیر ورزش و جوانان و فرزند ارشد سلطان هیثم یکی از بخت‌های اصلی است که در صورت تحقق، دوره جدیدی از حکمرانی بر مبنای انتقال عمودی قدرت از پدر به پسر رقم خواهد خورد.

سلطان عمان، همچنین، تشکیلات جدیدی برای نظارت و حسابرسی بر کار وزرا و معاونان آنها و تغییراتی در ساختار مجلس عمان و تصویب قوانین و عضویت در این مجلس، بوجود آورده است.

در همین حال، سلطان عمان در جلسه‌ای ویژه، به شماری از مسئولان و فرماندهان ارشد نظامی این کشور به پاس خدمات شایسته آنان در دوران مسئولیت، نشان‌های سلطنتی اهدا کرد.

برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آنست که شماری از این فرماندهان قرار است بازنشسته شده و تغییر کنند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها