دیدار هنیه با امیر قطر، شکست سیاست‌های ولیعهد سعودی

دیدار هنیه با امیر قطر، شکست سیاست‌های ولیعهد سعودی
سه شنبه 23 دی 1399 - 08:28

سفر یکشنبه گذشته "اسماعیل هنیه" رییس دفتر «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) به دوحه و دیدار وی با امیر قطر نشان از شکست سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد علیه قطر و «حماس» دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

سفر دو روز پیش رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به قطر در حالی انجام شد که یکی از شروط ۱۳ گانه ائتلاف عربی تحریم کننده سه و نیم ساله قطر، اعلام حماس به عنوان گروه تروریستی از سوی دوحه بود که انجام نشد.

سفر هنیه به دوحه و دیدار وی با "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در حالی انجام شد که تنها شش روز از آشتی میان کشورهای تحریم کننده عربی با قطر می‌گذشت و به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، این اقدام عملا دهن کجی به سران عربستان به ویژه ولیعهد این کشور محسوب می‌شود.

هنیه در دیدار با امیر قطر برگزاری چهل‌ و یکمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العُلا» عربستان و آشتی دوحه با چهار کشور عربی را به امیر قطر تبریک گفت.

هنیه پیشتر نیز با ارسال دو پیام مکتوب به "سلمان بن عبدالعزیز" شاه و "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، برگزاری موفق اجلاس العُلا و آشتی با قطر را تبریک گفته بود.

رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در پیام خود به ملک سلمان از صدور بیانیه العلا که در آن پایان بحران و اختلافات بین چهار کشور عربی با قطر اعلام و بر ایجاد وحدت و انسجام و تشویق برای اقدام مشترک عربی به منظور توسعه همکاری بین این کشورها در زمینه‌های مختلف تأکید شده، قدردانی کرد.

هنیه در پیام مشابهی به بن سلمان" ولیعهد سعودی از ایفای نقش وی برای تحقق آشتی چهار کشور عربی با قطر نیز تمجید کرد.

وی در پیام خود به بن سلمان آورده است که "از دیدگاه حماس این آشتی گامی مهم در تقویت اقدام مشترک به نفع مسئله فلسطین است، به ویژه اینکه با چالش‌های اشغالگری، محاصره، یهودی‌سازی و خطرات حذف آرمان فلسطین مواجه هستیم".

چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس سه شنبه گذشته (۱۶ دی ماه) در حالی در شهر العُلا در شمال غرب عربستان برگزار شد که پس از سه سال امیر قطر در آن حضور یافت و نتیجه آن انعقاد قرارداد برای رفع تحریم‌های همه جانبه علیه دوحه از سوی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر بود.

بحران روابط میان چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به دلیل متن سخنرانی امیر قطر در یک رژه نظامی که وی پنجم خرداد ماه همان سال، جمهوری اسلامی ایران را «هژمونی» (قدرت برتر) منطقه و دو جنبش «حزب الله» و «حماس» را نیروهای مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی خوانده بود، آغاز شد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

کشورهای عربستان، مصر، بحرین و امارات پیش از آن ۱۳ شرط برای پایان دادن به تحریم قطر تعیین کرده بودند که از جمله آنها تعطیلی شبکه قطری «الجزیره»، بستن پایگاه نظامی ترکیه، قطع روابط با گروه «اخوان المسلمین» و کاهش سطح روابط با ایران و اعلام دو جنبش حماس و حزب الله به عنوان گروه‌های تروریستی از سوی دوحه بود، که هیچ یک از این شروط از سوی قطر پذیرفته نشد، ولی در عین حال توافق میان کشورهای یاد شده، امضا شد.

هم اکنون بحث مهمی که میان حماس و قطر با عربستان باقی مانده، بازداشت نماینده و مسئول این جنبش به همراه فرزند او و ۶۰ فلسطینی عضو حماس در عربستان می‌باشد که از یکسال گذشته و بدون دلیل در بند آل سعود هستند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، بن سلمان با بازداشت "محمد الخضری" نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در عربستان و پسرش "هانی" و ۶۰ نفر از اعضای این جنبش، نه تنها در راستای منافع رژیم صهیونیستی عمل کرده، بلکه این اقدام گروکشی با قطر می‌باشد.

حال که توافق آشتی میان قطر با عربستان و سه کشور مصر، امارات و بحرین در هفته گذشته منعقد شده، باید منتظر بود و دید که آیا بن سلمان دست از لجاجت خود برداشته و نیروهای بازداشتی حماس را آزاد می‌کند یا این که به اقدام ضد فلسطینی و ضداسلامی خود ادامه خواهد داد و از فلسطینیهای بازداشت شده به عنوان گروگان در مقابل قطر بهره خواهد برد. در هر صورت، قطر پیروز این پرونده و کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر ناکام این پرونده خواهند بود، چرا که هیچ یک از شروط آنها محقق نشده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها