عصر امروز و در نشست سران قوا مطرح شد؛

تاکید سران قوا بر کاهش وابستگی بودجه به نفت و حمایت از معیشت مردم

تاکید سران قوا بر کاهش وابستگی بودجه به نفت و حمایت از معیشت مردم
سه شنبه 23 دی 1399 - 19:30

روسای قوای سه گانه عصر امروز و بعد از نشست مشترک که به میزبانی دستگاه قضا برگزار شد،‌ بر لزوم قطع وابستگی بودجه به نفت و تامین معشیت و سلامت مردم تاکید کردند.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام و المسملین حسن روحانی رییس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رییسه قوه قضاییه و محمد باقر قالیباف رییس قوه مقننه عصر امروز بعد از نشست مشترک که به میزبانی دستگاه قضا برگزار شد،‌ بر لزوم قطع وابستگی بودجه به نفت و تامین معیشت و مقابله با کرونا و سلامت مردم تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی سلامت، معیشت، بی‌اثر کردن و لغو تحریم‌های ظالمانه را محورهای گفت و گوهای این نشست ذکر کرد و افزود: در زمینه سلامت، مردم کار بسیار بزرگی در این مدت انجام دادند و با اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی آمار فوتی‌ها دوباره به دورقمی برگشت و برای ما بسیار مهم است که این آمار را پایدار نگه داریم.

سلامت مردم مورد توجه ویژه دولت است

وی با تاکید بر اینکه مساله سلامت مردم و مقابله با کرونا جزو موارد اصلی و مورد توجه ویژه دولت است، گفت: در فضای مجازی صحبت‌ها و دغدغه‌هایی درباره واکسن برای مردم بیان می‌شود. بدون تردید یکی از مسائل مهم دولت در این مقطع تامین واکسن مورد نیاز مردم است. چه ساخت داخلی که اقدام می‌شود و چه خرید از شرکت‌های مطمئنی که مورد اعتماد صددرصد است و دولت می‌تواند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

رییس جمهوری اضافه کرد: دولت هم در زمینه تهیه واکسن از کواکس درخواست را مطرح کرده و هم پول آن را پرداخت کرده است و میلیون‌ها دوز واکسنی که از این طریق خریداری شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد. از منابع دیگر هم دنبال تهیه واکسن هستیم. بنابراین مردم در این زمینه اصلا نگرانی نداشته باشند.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه به مساله معیشت مردم اشاره کرد و گفت: سه سال در یک جنگ بزرگ اقتصادی بودیم و مردم با ایستادگی و مقاومت توانستند از پیچ و خم‌های بسیار پیچیده و سخت عبور کنند. لایحه بودجه دولت و اقدامی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه سال آینده انجام می‌دهد، یکی از مسائل مهم در زمینه معیشت سال آینده مردم است.

تلاش ما این است نظرات دولت و مجلس درباره بودجه به هم نزدیکتر شود

وی افزود: امروز هم با رییس مجلس و قوه قضاییه بحث‌هایی درباره آنچه در لایحه دولت آمده بوده و آنچه در کمیسیون تلفیق انجام می‌گیرد، گفت و گو شد. تلاش ما این است که نظرات دولت و مجلس به هم نزدیکتر شود و ما بتوانیم به اهدافی که در این لایحه مورد نظر ما بوده است، توسط کمیسیون تلفیق و بعد مجلس شورای اسلامی- با نزدیک شدن افکار و همفکری‌هایی که باید در این زمینه انجام بگیرد- برسیم.

روحانی اضافه کرد: امروز تصمیم گرفتیم بخش اجرا و کمیسیون تلفیق جلسات بیشتری داشته باشد تا بودجه به گونه‌ای تصویب شود که به نفع همه مردم و اقتصاد و رشد و توسعه کشور باشد.

رییس جمهوری اضافه کرد: تلاش همه ما این است که وابستگی بودجه جاری را از نفت برای همیشه ببریم و این کار در این چند سال اخیر به خوبی انجام گرفته است یعنی وابستگی بودجه اجرایی به نفت همواره کاسته شده است و امسال هم همینطور خواهد بود و امیدواریم هزینه‌های جاری ما به نفت وصل نشود و از منابع دیگر تامین شود.

وی ادامه داد: دولت در این سه سال به کمک مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب ما توانستیم تحریم را کم اثر کنیم. البته نمی‌توان آثار تحریم را صفر کرد، اما آن چیزی که مورد انتظار دشمنان بود نگذاشتیم که آنها به اهداف شومشان خود برسند. آنچه مورد نیاز ضروری مردم بود با همه سختی‌ها وارد کردیم. مقداری که لازم بوده، اجناسی را صادر کنیم به هر قیمتی صادرات را انجام دادیم. امسال هم تا مقطعی که هستیم، رقم صادرات و واردات قابل قبول است.

همه نیازهای مردم در سال ۹۹ خریداری و تامین شده است

رییس جمهوری با بیان اینکه همه نیازهای ضروری تا امروز خریداری شده است، ‌افزود: همه سفارشات مربوط به کالاهایی که در سال ۱۴۰۰ وارد می‌شود، بحث شد. بنابراین همه نیازهای مردم در سال ۹۹ هم خریداری و هم تامین شده است و برای سال آینده هم انجام می‌گیرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص بازگشت ‌آمریکا به برجام با بیان این که منطق ما در زمینه تحریم روشن است، گفت: تحریم یک عمل ظالمانه از سوی دشمنان ایران و مردم ایران است که باید برداشته شود.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، تعهد در برابر تعهد، هر گام عملی در برابر گام عملی است. ما خیلی دلمان می‌خواهد در پایان دولت دوازدهم اگر خدا توفیق داد و در مردادماه وقتی تحویل دولت سیزدهم دادیم، امیدواریم آن زمان هم کرونا را مهار و کنترل کرده باشیم و هم از تحریم عبور کرده باشیم تا دولت سیزدهم بتواند با جاده‌ای هموارتر همه اهداف ملی ملت بزرگ ایران را اداره کند.

خنثی سازی تحریم باید مورد توجه قرار گیرد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسات سران قوا و امیدبخش دانستن آن گفت: امروز انتظار مردم از قوای سه گانه و همه نهادهای حاکمیتی این است که در اقدامات خود امید آفرین و گره گشا باشند و دغدغه‌های مردم نسبت به مسائل معیشتی را رفع کنند.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: هر چه اقدامات قوای سه گانه و مجموعه نهادهای حاکمیتی در حل مشکلات مردم بیشتر باشد، یاس و ناامیدی کمتر می شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۹ دی خاطرنشان کرد: مساله خنثی سازی تحریم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش همه دستگاه ها با تکیه بر شعار «ما می توانیم» این باشد که به دست توانای عزیزانمان مشکلات را حل کنیم.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: اکنون نیروهای جوان انقلابی، خبره، توانمند، کارآفرین، سرمایه گذار و مبتکرانی که می‌توانند در حوزه های مختلف فعال باشند و تولید را جهش دهند تا موانع تولید رفع شود، کم نداریم.

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: مجموعه این اقدامات می‌تواند به خنثی سازی تحریم‌ها و بی اثر شدن تحریم ها منجر شود و این امر شدنی است و مدیران و کارآفرینان باید مجاهدت و فعالیت کنند و مورد پشتیبانی و حمایت قرار گیرند.

وی با تاکید بر مقوله سلامت افزود: سلامت در نظام اداری کشور مورد توجه مردم است و در همه حوزه ها از جمله سلامت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید به این موضوع توجه شود و نظام سالم اداری را رقم بزند که روابط براساس قانون استوار است و محصول آن رفع دغدغه و افزایش امید و اعتماد باشد.

رئیسی ابراز امیدواری کرد با همکاری قوا و همه نهادهای حاکمیتی تحت رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری دشمنان بیش از پیش ناامید و دوستان امیدوار شوند.

در حوزه راهبردها هماهنگی و هم‌نظری کامل میان قوا وجود دارد

محمد باقر قالیباف رییس قوه مقننه هم با تاکید بر اینکه هر سه قوه به دنبال این هستند که کاهش وابستگی به نفت را بیشتر از گذشته پیش برده و به صفر برسانند، گفت: واقعیت این است که این جلسات نسبت به گذشته با نزدیکی و تمرکز بیشتر برگزار می‌شود تا موضوعات مهم و اساسی کشور به‌شکل راهبردی و روشی در حوزه‌هایی که متمرکز به مسائل مهم کشور با اولویت حل مشکلات مردم است مورد بحث و تمرکز قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: بدون شک از موضوعات مهم امروز کشور بودجه است و بخش عمده‌ای از بحث جلسه سران را سند مالی بودجه به خود اختصاص داد. البته در حوزه راهبردها هماهنگی و هم نظری کامل میان قوا وجود دارد یعنی همین طور که رییس محترم جمهوری اشاره کردند هر سه قوه به دنبال این هستند که کاهش وابستگی به نفت را بیشتر از گذشته پیش برده و به صفر برسانند.

حرکت دولت به کاهش وابستگی بودجه به نفت بارک الله و صد بارک الله دارد

قالیباف ادامه داد: برای عدم وابستگی بودجه به نفت باید درآمد نفت را در هزینه‌های جاری خرج نکنیم و رئیس‌جمهوری هم به این موضوع تاکید کردند. از آنجا که باید به سمت کاهش فروش نفت برویم، این بارک الله و صد بارک الله دارد که در این مسیر گام می‌داریم و این یکی از محورهای مهم و اساسی در اصلاح ساختار بودجه و تورمی است که هر روز در کشور شاهد آن هستیم.

وی اضافه کرد: در بودجه این اهداف مشترک است ولی اختلاف سلیقه برای رسیدن به این هدف وجود دارد. برای رفع این اختلاف‌ها مقرر شد در هفته آینده رییس کمیته درآمد و کمیته مصرف بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق در جلسه ای همراه با ستاد اقتصادی دولت شرکت کنند تا اختلاف سلیقه‌ها با همکاری و وحدت بیشتری رفع شود.

قالیباف بودجه ۱۴۰۰ را سند مالی دولت و سند ‌زندگی، معیشتی و سلامتی مردم دانست و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در حوزه تولید و اقتصاد مقاومتی اصرار دارد فرمایشات رهبر معظم انقلاب را عملی کند و بر همین اساس اخذ مالیات در حوزه تولید در بودجه ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

در بخش سوداگری و دلالی شرایط سخت اعمال خواهد شد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه در اقتصاد سوداگری و دلالی وجود دارد، گفت: ‌در بخش سوداگری و دلالی شرایط سخت مالیاتی اعمال خواهد شد تا افرادی که پول بدون زحمت در بازار آشفته اقتصادی بدست آورده و سوء استفاده می کنند، دیگر اجازه فرار مالیاتی نداشته باشند.

قالیباف ضمن قدردانی از مردم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی ‌ یادآور شد: با همت همه مردم و تلاشی که در طرح غربالگری شهید سلیمانی، ‌ همه ارکان دولت، کادر بهداشت و درمان و بسیج انجام شد، امروز تعداد افرادی فوتی کشور بر اثر کرونا دو رقمی شده و امیدواریم این عدد را به سمت صفر برسانیم.

وی در عین حال گفت: البته این خطر هنوز وجود دارد و اگر مردم نسبت به کرونا بی توجهی کنند و با توجه به شیوع ویرس‌های جدید با جهش بیشتر، احتمال بازگشت در کمترین زمان ممکن وجود دارد.

رییس مجلس ادامه داد: نمونه‌هایی از این ویروس جهش یافته کرونا وارد کشور شده و همه در اروپا شاهد اثرات بد این ویروس بودیم و رعایت این موضوع بسیار مهم و اساسی است و باید دقت شود در فصل زمستان از این فضا نیز عبور کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم بودجه ۱۴۰۰ را با همکاری و همراهی دولت و مجلس در حوزه معیشت، سلامت، محرومیت‌زدایی و جهش تولید به نحوی برنامه ریزی کنیم که سال آینده با کمترین مشکل روبه رو باشیم.

پربیننده ترین خبرها