سنگ اندازی غرب در مسیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه

سنگ اندازی غرب در مسیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه
جمعه 26 دی 1399 - 14:36

یک رسانه سوری با تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در موعد مقرر، به بی نتیجه بودن تحرکات غرب برای سنگ اندازی در مسیر آن و ربط دادن آن به کمیته قانون اساسی این کشور، پرداخته است.

العالم - سوریه

روزنامه الوطن سوریه در مطلبی با عنوان «انتخابات ریاست جمهوری سوریه در موعد مقرر برگزار خواهد شد» به زوایای این فرایند سیاسی در سوریه پرداخته و آورده است: فرایند انتخابات ریاست جمهوری سوریه که قرار است طی ماه‌های آینده برگزار شود به شدت مورد توجه است و بسیاری از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهتمام زیادی به آن دارند؛ زیرا از اهمیت بسزایی پس از قریب 10 سال بحران سوریه برخوردار است.

این رسانه سوری با اشاره به تحرکات آمریکا و غرب برای پیوند زدن کمیته قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری سوریه، می‌نویسد: دمشق و متحدانش یعنی روسیه، ایران و چین متوجه تحرکاتی که برای ربط دادن انتخابات ریاست جمهوری و مشروعیت آن با کمیته قانون اساسی انجام می‌گیرد، شده‌اند.

الوطن آورده است: آمریکا و غرب و نیز متحدان منطقه‌ای آن که در راس آنها کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارند بر تحقق اهداف خود در سوریه اصرار دارند و این در حالی است که آنچه آنها به حلب در سال 2016 و نیز درعا و الغوطه دمشق در تابستان 2018 و پس از آن تحولات حماه و ادلب در سال گذشته دلخوش کردند ، همگی بر باد رفت و هزینه‌های میلیاردی و تحرکات آنها خنثی شد.

این رسانه سوری نوشت: آنها به آمریکا برای معجزه و تحقق آنچه تحققش میسر نیست، دلبسته‌اند و آنها هم اکنون به بُعد سیاسی و کمیته قانون اساسی توجه دارند تا از آن برای رسیدن به اهداف ناکام خود بهره گیرند.

روزنامه الوطن سوریه در ادامه وضع قانون اساسی جدید در سوریه در فاصله اندک مانده تا انتخابات ریاست جمهوری سوریه و حتی اصلاح قانون اساسی کنونی را غیر ممکن توصیف کرده و از آن به عنوان معادله چند مجهولی یاد کرده است و می‌نویسد: دست یابی به راهکاری در این زمینه یعنی تدوین قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون فعلی در مدت زمان کوتاه یا حتی مشخص از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است البته اگر محال نباشد.

الوطن گزارش داد: در اینجا لازم به ذکر است که ادعای غربی‌ها و متحدان آن مبنی بر اینکه «راه حل بحران سوریه باید یک راه حل سوری باشد» تقریباً پوچ است ، زیرا گفته‌ها با عمل همخوانی ندارد.

روزنامه الوطن سوریه در ادامه می‌نویسد: کشورهایی که دم از تسویه بحران سوریه از طریق ژنو می‌زنند اهدافی خاص را دنبال می‌کنند و هزار چوب لای چرخ کمیته قانون اساسی سوریه می‌گذارند و دوستدار راهکار حل بحران سوریه نیستند و از این رو گره زدن سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سوریه با هر گونه دستاورد کمیته قانون اساسی سوریه موجب بی ثبات سوریه و تضعیف نهادهای آن، می‌شود و این موضوعی است که «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه چند روز پیش بیان کرد.

این رسانه سوری در ادامه نوشت: رویکرد غرب به رهبری آمریکا از نوع آشفتگی برخوردار است زیرا واشنگتن از سویی به دنبال بازارگرمی از حالا برای نامشروع دانستن انتخابات ریاست جمهوری سوریه که قرار است چند ماه آینده برگزار شود، است و از سوی دیگر به دنبال تاثیرگذاری در فرایند انتخابات ریاست جمهوری سوریه است و ردپای آن را می‌توان در تصمیم اخیر ائتلاف معارضان سوری در حدود دو ماه قبل هنگامی که از تشکیل کمیته عالی انتخابات خبر دادند، مشاهده کرد.

الوطن سوریه با اشاره به تحرکات مذکور به اهداف آن اشاره و بیان کرد: تصمیم بر سوق دادن تحولات به سمت و سویی است که انتخابات را مشوش کند و مشروعیت آنرا زیر سئوال ببرد.

این رسانه سوری در ادامه به تحرکات معارضان سوری برای تشکیل کمیته‌های انتخاباتی در کشورهایی که آوارگان سوری در آن هستند مانند ترکیه، اردن، لبنان و کشورهای دیگری که تعداد کمتری از آوارگان را در خود دارد، اشاره کرده است.

الوطن سپس به موضع‌گیری روس‌ها در این باره مبنی بر اینکه جدول زمانی خاصی برای کمیته قانون اساسی نیست و هیچ ارتباطی میان انتخابات ریاست جمهوری سوریه و تدوین کمیته قانون اساسی وجود ندارد، پرداخته و اینکه موضع روس‌ها با غرب در این زمینه یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه مشابه بسیاری از موضوعات دیگر مربوط به سوریه، کاملا متفاوت است.

این رسانه سوری آورده است: اینکه غرب در قبال فرایند مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری سوریه بی‌تفاوت باشد قابل پیش بینی نبود و واقعی نبود بلکه عکس آن صادق است که آنها تحرکات خود را شروع کنند، اما آنچه قطعی است این هیاهوی بی حاصل غرب هرگز سبب نخواهد شد که دولت سوریه از به سرانجام رساندن مهمترین فرایند کوتاه بیاید و به طور حتم در راستای تثبیت نهادهای خود حرکت خواهد کرد و به خروجی ژنو که بسیار طولانی خواهد بود، توجهی ندارد.

الوطن گزارش داد: اینکه تلاش‌های «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه به این زودی به نتیجه برسد، دشوار است؛ زیرا همیشه نیات خوب و ابراز امیدواری به موفقیت‌های سیاسی منجر نمی‌شود هر چند که «پدرسون» در مقایسه با اسلاف خود عملکرد برجسته‌تری داشته است.

این رسانه سوری در پایان بر عزم راسخ دمشق برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در موعد مقرر آن تاکید کرده است.

قبلا فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در موعد مقرر بدون هیچ تغییر و طبق اصول مشخص برگزار خواهد شد. طبق گفته فیصل، موعد انتخابات حدفاصل 16 آوریل تا 16 ماه می سال 2021 برگزار خواهد شد و این مطابق معمول هر دوره است.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها