بود و نبود اروپایی ها در توافق هسته ای فرقی نمی کند!

بود و نبود اروپایی ها در توافق هسته ای فرقی نمی کند!
يکشنبه 28 دی 1399 - 11:25

سه کشور اروپایی که توافق هسته ای را با ایران امضا کردند، از روز اول مانند سایه دنباله روی آمریکا بوده و هر جا که رفته ، به دنبالش بوده و هرجا که ایستاده، توقف کردند. این کشورها هیچ طرحی را ارائه نکردند که حق ایران را در توافق هسته ای حفظ کند یا دست کم تلاش نکردند که با پایبندی به تعهدات خود در این توافق، وجهه خود را به عنوان کشورهایی که خود را " بزرگ " می خوانند، حفظ کنند.

العالم - کشکول

جهانیان از سال 2015 که توافق هسته ای امضا شد، هیچ تحرکی را از سمت این سه کشور و لو در حد محدود آن مشاهده نکردند، که نشان دهد آن ها خواهان موفقیت این توافق هستند و هیچ تلاشی برای ممانعت از خفه کردن و کشتن این توافق توسط ترامپ به دستور نتنیاهو نکردند. بلکه برعکس، نقش کسی را ایفا می کردند که تلاش می کند بر دست و پای قربانی فشار بیاورند تا قاتل ضربه خود را بزند، بدون اینکه وقتی قاتل به کشتن قربانی اقدام می کند، هیچ تلاشی برای جلوگیری از این قتل انجام دهند.

تنها چند روز از خروج ترامپ از توافق هسته ای در سال 2018 گذشته بود که جهانیان دیدند که شرکت های اروپایی چگونه برای خارج شدن از ایران به بهانه ترس از مجازات های آمریکا، گوی سبقت از یکدیگر ربودند و این درحالی بود که دولت های اروپایی، هیچ اقدامی ولو کوچک برای جلوگیری از این اهانت ها به خود و به طور کلی به اتحادیه اروپا انجام ندادند.

از سال 2018 ، ترویکای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای و تحریم های ظالمانه و فراگیر آمریکا علیه ایران و تهدیدات مکرر امریکا در توسل به زور علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق همدستی با رژیم اسرائیل از طریق فرستادن ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های هسته ای و بمب افکن های بی 52 سکوت اختیار کردند.

با اینکه ایران و طبق شهادت 15 گزارش صادره از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل به توافق هسته ای پایبند بود و با وجود اینکه یک سال کامل از زمان عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای به طرف اروپایی فرصت داد تا پایبندیش را به این توافق اثبات کند ، اما با همه این ها، درمقابل می بینیم که این کشورها به بوق و کرنایی برای هشدار دادن به ایران و تهدید این کشور درخصوص هرتحرکی ولو برای دفاع از منافع خود درچارچوب توافق هسته ای تبدیل شدند ، گویی که فقط ایران بوده که این توافق را امضا کرده است و فقط ایران است که باید به آن پایبند باشد.

امروز هم درحالیکه فقط سه روز به اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است، و درشرایطی که این دولت صهیونیست شده، همچنان به شکل هیستریک ، تحریم هایی را علیه ایران اعمال می کند، و فقط مانده است که نفس کشیدن را برای ملت ایران ممنوع کند، می بینیم که ترویکای اروپایی، با صدایی بلند به ایران به بهانه کارخانه تولید اورانیوم معدنی هشدار می دهد که واکنشی مناسب از سوی ایران به خروج امریکا از توافق هسته ای و پایبند نبودن طرف اروپایی به تعهدات خود در توافق هسته ای است ودرچارچوب اجرای طرح استراتژیک برای لغو تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران صورت می گیرد که سازمان انرژی اتمی ایران، مجلس شورای اسلامی را به آن مکلف کرده است.

برخی از ناظران، نقش ترویکای اروپایی را در توافق هسته ای به نقش فردی تشبیه کرده اند که بود و نبودش تفاوتی نمی کند.

برخی از ناظران از این حد هم فراتر رفته اند و نقش اروپا در توافق هسته ای را مکمل نقش آمریکا دانسته اند و هر آنچه را که درباره تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته ای گفته شده است، به منزله فریب کاری دانسته اند.

پربیننده ترین خبرها