تزلزل در توافق ریاض

تزلزل در توافق ریاض
دوشنبه 29 دی 1399 - 16:54

اهداف عربستان و امارات از حمله به یمن به رغم شعارهایی چون دفاع از "دولت قانونی" از همان ابتدا روشن بود. یکی از واضح‌ترین اهداف این تجاوز که پس از گذشت 6 سال تجاوز به یمن به طور کامل روشن شده است، تجزیه یمن و اشغال خاک و سواحل و جزایر و بنادر آن و تقسیم آن بین امارات و عربستان است. آنها بخشی از این اهداف را با استفاده از مزدورانی که حیثیت خود را به مشتی دلار فروخته‌اند، از جمله عبد ربه منصور هادی و عیدروس الزبیدی دنبال می‌کنند.

العالم- درگوشی

ماهیت جا‌طلبی‌های سعودی و امارات در یمن را از رفتارهای مزدورانشان در این کشور بیش از رفتارهای خود سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌توان شناخت؛ زیرا این دو کشور می‌کوشند خود را مدافع دولت "قانونی" یا همان دولت فراری منصور هادی و مدافع حاکمیت و تمامیت ارضی یمن نشان دهند. در حالی کشمکش مزدورانشان بر سر جاه‌طلبی‌های حامیانشان در یمن، آنها را کاملا رسوا می‌کند؛ به نحوی که منصور هادی به دنبال دست‌اندازی بر استان‌های شرقی و تصرف بنادر یمن است در حالی که عیدروس به دنبال جدا کردن استان‌های جنوبی و واگذاری جزایر و بنادر یمنی به امارات است.

عربستان و امارات سعی کرده‌اند با اعمال فشار بر مزدورانشان برای سکوت، به هر وسیله‌ای مطامع واقعی خود را در یمن پنهان کنند اما جاه‌طلبی‌های شخصی و گروهی مزدوران و نیز اختلافات عمیق گردانندگان آنها، این سرپوش را کنار زده و آنها را رسوا کرده است. این وضعیت به خصوص پس از امضای "توافق ریاض" بیش از همیشه افشا کرد. عربستان و امارات سعی می‌کردند با امضای این توافق، بدون خونریزی بیشتر یمن را بین خود تقسیم کنند. اما اختلافات بین آنها بسیار بیش از این بود.

زمانی‌که سعودی امضای توافق ریاض میان مزدوران وفادار به منصور هادی و مزدوران تحت فرماندهی عیدروس- که از حمایت امارات برخوردارند- را جشن گرفت روشن بود که این توافق پیش از آنکه جوهرش خشک شد، از هم فرو خواهد پاشید دلیل نیز واضح است: چرا که نیت و اهداف متجاوزان و مزدوران یمن و ملت یمن نیست بلکه منافع خودشان و مُشتی دلار است که به خاطرشان شرف، عرق ملی و دین‌شان را فروخته‌اند.

همانطور که انتظار می‌رفت تنها چند روز پس از امضای توافق ریاض، اختلافات میان طرف‌های امضا کننده شکل گرفت به نحوی که شورای انتقالی جنوب عبدربه منصور هادی را متهم کرد که با سلسله تصمیماتی درباره عزل و نصب‌ها، از توافق ریاض خارج شده است. شورای انتقالی همچنین شورای انتقالی جنوب، که زمانی توسط هادی انقلابی نامیده می‌شدند، این تصمیمات را یک‌جانبه، تنش‌زا و خروجی علنی از توافق ریاض توصیف و تهدید کرد که اتفاقات و تحولات را بررسی می‌کند و موضع رسمی‌اش را به زودی اعلام می‌کند.

قدر مسلم آن است که ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی تلاش می‌کند حضور استعماری‌اش در استان‌های جنوبی و شرقی یمن را از طریق توافق ریاض قانونی کند. به نحوی که ریاض هزاران نطامی خود را به عدن اعزام و شبه‌نظامیان وفادارش را در استان‌های عدن و ابین مستقر کرده است و استان المهره را تحت کنترل خود درآورده و امارات نیز از طریق شورای انتقالی تلاش می‌کند بر مرزهای ادارای استان‌های جنوبی و استان‌های شمالی سیطره یابد تا مقدمات جدایی فراهم شود.

تمامی این توطئه‌ها را رژیم‌های سعودی و امارات از طریق مزدوران‌شان اجرا می‌کنند در حالی‌که یمن در نتیجه جنگ ائتلاف سعودی- امارات شاهد یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های انسانی در جهان شده است و 80 درصد از ملت یمن در بدترین وضعیت معیشتی قرار دارند. در مقابل، غربِ منافق به‌ویژه آمریکا با حمایت از ائتلاف، نه تنها در این جنایت بزرگ علیه ملت یمن نقش ایفا می‌کنند بلکه همچنان به کشورهای متجاوز تسلیحاتی را می‌فروشد که یمنی‌ها را به خاک و خون می‌کشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها