دعوت بایدن به وحدت؛ آمریکا در مرحله فروپاشی است؟

دعوت بایدن به وحدت؛ آمریکا در مرحله فروپاشی است؟
پنج‌شنبه 2 بهمن 1399 - 14:43

درخواست بایدن برای بازگشت به وحدت ملی و مقابله با جنگ داخلی، بخش عمده ای از سخنرانی چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا را به خود اختصاص داد و وی قول داد که گرایش برتری نژاد سفید و تروریسم داخلی را از میان بردارد.

العالم - تحلیل روز

سخنرانی بایدن همانگونه بود که انتظار می رفت و از واقعیت بحران و شکافی که ترامپ در جامعه آمریکا ایجاد کرد، پرده برداشت؛ واقعیتی که نشان دهنده ایجاد یک تشکل ملی گرایی جدید مبتنی بر برتری نژاد سفید و تنفر از خارجی ها و بازگرداندن تاریخ به اولین نژادپرستانی است که آمریکا را اشغال کردند و ساکنان اصلی آنرا کشتند.

اگر چه بایدن با اشاره به حوادث ساختمان کنگره (ساختمان کاپیتول) گفت که "عده کمی" برای تغییر اراده مردم به خشونت روی آوردند، اما او فراموش کرده که 74 میلیون آمریکایی به ترامپ رای دادند که نژادپرستی را میان امریکایی های به حاشیه رانده شده زنده کرد و از آن ها خواست که صدایشان را بالا ببرند، همان کاری که هیتلر در آلمان و موسولینی در ایتالیا کرد و این آغاز فروپاشی این امپراتوری ها بود.

اگر چه برخی ها معقتدند که سخنرانی بایدن، عاقلانه تر از سخنرانی ترامپ بود، ولی باید به این نکته توجه داشت که سخنرانی هر دوی آنان، تلاشی برای منعکس کردن همان شعارهای آمریکایی ولی به شیوه های مختلف بود و این همان چیزی است که واقعیت اختلاف را نشان می دهد.

اگر بایدن معتقد است که انتصاب وی پیروزی برای دموکراسی به شمار می رود که سخت ترین روزهای خود را در امریکا پشت سر می گذارد، ترامپ در سال 2016 معتقد بود که او به خاطر خواست مردم پیروز شد و حکومت را از "نهادی سیاسی" بازپس گرفت که به دنبال ائتلاف هایی با خارج بود و مردم را نادیده گرفت.

اگر چه بایدن به هم پیمانان خارجی خود اطمینان داد که آمریکا به ائتلاف های خود باز خواهد گشت و بار دیگر با جهانیان تعامل خواهد کرد، اما این شعار خوشایند کسانی که ترامپ را انتخاب کردند، نیست و اوضاع زمانی بدتر می شود که در روزهای آینده شاهد محاکمه نماینده آنان یعنی ترامپ در مجلس سنا باشیم.

آمریکا امروزه در لبه فروپاشی و هرج ومرج و تغییر وتحول قرار دارد درخواست های بایدن برای وحدت و اینکه رئیس جمهوری همه مردم آمریکا خواهد بود ، در این روزها، برای برخی ها مانند خیال پردازی یک ادم احمق و کودک به نظر میاید . این گفته او که می داند نیروها و گروه هایی هستند که میان ما تفرقه وجدایی می اندازند و این گروه ها و نیروها از قبل وجود داشته اند، نشان دهنده وضعیت دو دستی جامعه آمریکا است که به نوبه خوبه بازمانده از استعمار اروپاست که به مدت 40 سال بر سرنوشت جهان حاکم بود.

پربیننده ترین خبرها