پکن ادعای تلاش برای برگزاری نشست روسای جمهور آمریکا و چین را رد کرد

پکن ادعای تلاش برای برگزاری نشست روسای جمهور آمریکا و چین را رد کرد
شنبه 4 بهمن 1399 - 14:24

سفارت چین در آمریکا گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» که مدعی شده بود پکن در تلاش برای برگزاری جلسه‌ای میان رهبران دو کشور به منظور کاهش تنش در روابط است را نادرست خواند.

العالم - آسیا

سفارت چین در آمریکا امروز (شنبه) گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» درباره تلاش پکن برای برگزاری جلسه‌ای میان رهبران دو کشور به منظور کاهش تنش را رد کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع مطلع مدعی شده بود چین پیشنهاد اعزام «یانگ جیه‌چی» از اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم به واشنگتن را مورد بحث قرار داده و «کوی تیانکای» سفیر چین در آمریکا این ایده را در نامه‌هایی با مقامات آمریکایی و از طریق مذاکرات با واسطه مطرح کرده است.

این روزنامه مدعی شده بود پکن در حال تلاش برای برگزاری دیدار بین دیپلمات ارشد خود با دستیاران ارشد بایدن برای بررسی نشستی میان روسای‌جمهور دو کشور است.

به گزارش «بلومبرگ»، سفارت چین در بیانیه‌ای که امروز روی پایگاه اینترنتی خود قرار داد، این گزارش را تکذیب و اعلام کرد: این گزارش صحت ندارد. طرف چینی هرگز چنین نامه‌هایی را نوشته است. امیدواریم رسانه‌های مربوطه به واقعیت‌ها احترام بگذارند و به شکلی بی‌طرفانه و مسئولانه درباره روابط چین-آمریکا گزارش دهند.

این بیانیه در پایان افزود: هر دو کشور چین و آمریکا باید بر همکاری و مدیریت اختلافاتشان تمرکز کنند تا روابط سالم و پایدار میان خود را تسهیل نمایند.

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا در سال ۲۰۱۶ که روز چهارشنبه هفته گذشته پایان یافت، تقابل و تنش این کشور با چین به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

آمریکا علاوه بر وارد شدن به جنگ تجاری با چین، به بهانه‌های مختلف در امور داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان مداخله کرد و از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داد و از سویی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر دانست؛ روندی که به نظر نمی‌رسد در دولت جدید آمریکا هم پایان یابد و نامزد وزارت خارجه بایدن هم هنوز روی کار نیامده گفت که ترامپ حق داشت در قبال چین سخت‌گیر باشد.

از همین رو وزارت خارجه چین اخیراً چند مقام ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تحریم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارتخانه این کشور قرار گرفته گفت: «طی سال‌های گذشته، برخی سیاستمداران چین‌ستیز در ایالات متحده بنا به منافع شخصی و از روی تعصب و نفرت‌ورزی علیه چین، بدون در نظر گرفتن منافع مردم چین و آمریکا اقدام به برنامه‌ریزی، پیشبرد و اجرای برخی اقدامات دیوانه‌وار کرده‌اند که مصداق دخالت در امور داخلی چین بوده و به تضعیف منافع چین، رنجش مردم این کشور و لطمه به روابط پکن و واشنگتن منجر شده است.»

وزارت خارجه چین تصریح کرده بنا به این دلایل ۲۸ فرد که حاکمیت چین را نقض کرده و مقصر اصلی اقدامات مرتبط با چین بوده‌اند در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها