آیا رئیس موساد دیدارهای پنهانی با دولت بایدن داشته است؟

آیا رئیس موساد دیدارهای پنهانی با دولت بایدن داشته است؟
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 21:42

طی هفته گذشته، یوسی کوهین در چند جای واشنگتن دیده شده است. ازجمله دیدار وی با پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در یک رستوران ایتالیایی در محله مجلل جورج واشنگتن که در واپسین روزهای وزارت وی صورت گرفت.

العالم - فلسطین اشغالی

رای الیوم در یادداشتی نوشته است: منابع دیپلماسی خاصی از برخی جزئیات دیدارهای کوهین که در آنها درمورد پرونده های متعددی صحبت شده بود پرده برداشتند که حساس ترین آنها پرونده ایران بود.

براساس گزارش های خصوصی، یوسی کوهین در یک ماموریت شناسایی قرار داشت که برای تحقق دو هدف ترتیب داده شده بود: نخست، گوش فرا دادن به توصیه های پمپئو پیش از ترک سمت و واگذاری پرونده ها و اسناد به جانشینش آنتونی بلینکن و دوم، بررسی امکان برقراری ارتباط با کابینه جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا برای درک اولویت های این دولت در پرونده توافق با ایران بود.

به نظر می رسد یوسی کوهین توانسته آنچه را که "گفتگوی سازنده" نامیده، با یکی از اعضای شورای امنیت ملی کاخ سفید داشته باشد.

وی همچنین بدون اعلام رسمی با وزیر خارجه جدید آمریکا آنتونی بلینکن گفتگو کرده است.

در ادامه این یادداشت آماده است: به عقیده تحلیلگران در واشنگتن، برخی نزدیکان وزیر خارجه جدید آمریکا آغاز به پاسخ دادن به پرسش هایی کردند که مرتبط با شراکت صهیونیست ها و کشورهای حوزه خلیج فارس است، بدون اینکه هدف آن باقی نگه داشتن برجام به صورت ملغی یا معلق باشد. این مسئله نشان می دهد که کابینه جدید آمریکا به مذاکرات مجدد با ایران براساس بازگشت به برجام اهمیت می دهد.

با این حال اسناد، مکاتبات و گفتگوها در این خصوص نشان می دهد که بازگشت به برجام، با تقویت شراکت کشورهای حوزه خلیج فارس و "اسرائیل" مغایرت دارد و کار کردن در چهارچوب روابط سه جانبه با کشورهای خلیج فارس و "اسرائیل" را در پرونده های گره خورده و حساس با ایران ازجمله حضور نظامی در یمن و سوریه، دشوار می کند.

بلینکن بارها تاکید کرده است که بازگرداندن اتحاد با کشورهای اروپای غربی و اعتماد آنها که پس از تصمیم ترامپ به خروج از برجام دچار تزلزل شده، اکنون به شدت نیازمند لغو تصمیم ترامپ در این خصوص است.

لازم به اشاره است؛ شبکه 12 رژیم صهیونیستی خبر داد که انتظار می‌رود کوهین ماه آینده به آمریکا سفر کند و اولین مقام ارشد این رژیم خواهد بود که با جو بایدن دیدار می‌کند.

پربیننده ترین خبرها