پژوهش: حدود ۵۰۰ هزار نفر طی ۲۰ سال گذشته در حوادث طبیعی جان باخته اند

پژوهش: حدود ۵۰۰ هزار نفر طی ۲۰ سال گذشته در حوادث طبیعی جان باخته اند
سه شنبه 7 بهمن 1399 - 08:13

خسارات مالی ناشی از حوادث جوی برای اقتصاد جهان حدود ۲.۵۶ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، تحقيقات جدید توسط پژوهشکده «جرمن واچ» درباره خطرات مستقیم گرمایش زمین برای بشر می‌گويد از آغاز قرن بیست‌ویکم تاکنون حدود نیم میلیون نفر در حوادث طبیعی ناشی از پدیده‌های جوی شدید کشته شده‌اند.

طبق یافته این پژوهش، بخش اعظم حوادث یاد شده از جمله طوفان و سیلاب‌های شدید و یا امواج هوای گرم و خشکسالی، در کشورهای در حال توسعه و فقیر روی می‌دهند.

نتایج پژوهش «جرمن واچ » که یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است همزمان با شروع «اجلاس سازگاری اقلیمی» منتشر می‌شود که قرار است امسال به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شود.

این پژوهشکده می‌گوید طی ۲۰ سال اول قرن میلادی جدید حداقل ۴۸۰ هزار نفر در فجایع طبیعی جان خود را از دست داده و خسارات مالی ناشی از این حوادث برای اقتصاد جهان حدود ۲.۵۶ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در این پژوهش یازده هزار مورد از پدیده‌های جوی مرگبار و ویرانگر بررسی شده و پورتوریکو، میانمار و هائیتی بیش از هر کشور دیگری در جهان از این حوادث آسیب دیده‌اند.

طبق معاهده اقلیمی پاریس که سال ۲۰۱۵ تصویب شد کشورهای ثروتمند جهان متعهد شده‌اند که برای مقابله با پیامدهای گرمایش زمین و انطباق با این تغییرات، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر کمک کنند.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد کمک مالی که در اختیار کشورهای نیازمند قرار می‌گیرد، بسیار کمتر از این رقم است.

پژوهشکده «جرمن واچ » در گزارش خود با عنوان «شاخص‌های اقلیمی جهانی» پدیده‌های جوی شدید طی ۲۰ سال گذشته و به خصوص طوفان‌ها و گردبادهای شدید سال ۲۰۱۹ را بررسی کرده است که بخش‌های گسترده‌ای از کشورهای کارائیب، شرق آفریقا و جنوب آسیا را ویران کرد.

داوید اکشتاین، یکی از پژوهشگران، در این زمینه گفت: «این شواهد نشان می‌دهند که کشورهای فقیر در مقابله با پدیده‌های جوی شدید با چالش‌های بزرگتری روبرو هستند. آن‌ها به کمک‌های مالی و فنی فوری نیاز دارند».

انطباق با پیامدهای گرمایش زمین و افزایش قابلیت و توانایی جوامع آسیب‌پذیر برای حفاظت از خود در برابر پدیده‌های جوی شدید یکی از اهداف اصلی معاهده اقلیمی پاریس است.

این معاهده ۵۰ میلیارد دلار در سال به این برنامه‌ها اختصاص داده است ولی طبق تازه‌ترین پژوهش‌های سازمان ملل تعداد فجایع طبیعی در سال‌های اخیر به نسبت زمان امضای معاهده چند برابر و در نتیجه هزینه مقابله با آن نیز باید افزایش یابد.

در حال حاضر از مجموع رقم ۷۰ میلیارد دلاری که کشورهای فقیر و در حال توسعه هر سال به آن نیاز دارند فقط ۳۰ میلیارد دلار هزینه می‌شود.

پربیننده ترین خبرها