پژوهش: موسیقی درد ناشی از عمل جراحی قلب را کاهش می‌دهد

پژوهش: موسیقی درد ناشی از عمل جراحی قلب را کاهش می‌دهد
سه شنبه 7 بهمن 1399 - 13:59

بر اساس یک پژوهش جدید، گوش کردن به موسیقی پس از عمل جراحی قلب می‌تواند بر کاهش درد و استرس مؤثر باشد.

العالم - گوناگون

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از وب‌سایت یوری کالرت، بر اساس یافته‌های پژوهشی که در نشریه Open Heart منتشر شده است، گوش کردن به موسیقی با کاهش درد و استرس ناشی از عمل جراحی قلب باز ارتباط تنگاتنگی دارد.

به باور پژوهشگران، از آنجایی که موسیقی بر خلاف داروها هیچگونه عوارض جانبی به همراه ندارد، پزشکان می‌توانند آن را به بیمارانی که قرار است عمل جراحی قلب باز انجام دهند توصیه کنند.


افرادی که قرار است عمل جراحی قلب انجام دهند، اغلب پیش از عمل دچار استرس و پس از عمل دچار دردهای شدید می‌شوند. حتی داروهای مسکن و آرامبخش هم نمی‌تواند این معضلات را به طور کامل برطرف کند. همچنین ادامه حضور در بخش مراقبت‌های ویژه می‌تواند به همراه عواملی چون سر و صدا، بی‌خوابی و صدای دستگاه تنفس مصنوعی استرس و درد آنها را تشدید کند. همین موضوع می‌تواند مدت زمان حضور آنها را در بیمارستان افزایش دهد.

تحقیق‌های پیشین بر این نکته صحه می‌گذاشت که شنیدن موسیقی در زمان انجام عمل جراحی می‌تواند به کاهش سطح استرس و درد در بیماران منجر شود. اما بر مبنای بررسی نتایج ۲۰ پژوهش بر روی هزار و ۱۶۹ بیمار، گوش کردن به موسیقی پس از عمل جراحی قلب می‌تواند بر روی نمودار نشان‌دهنده سطح استرس، نزولی ۴ واحدی را به همراه داشته باشد. همچنین موسیقی پس از عمل جراحی قادر است در نمودار بصری تعیین سطح درد، کاهشی معادل ۱.۲۶ درصد را به همراه داشته باشد. نتایج این پژوهش حکایت از آن داشت که شنیدن موسیقی (با هدفون و یا بدون هدفون) به مدت ۸ روز پس از عمل جراحی قلب برای بیماران مفید است. البته موسیقی به‌کارگرفته‌شده باید آرامشبخش و ترجیحاً بدون سازهای کوبه‌ای پر سر و صدا باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها