اعلام آمادگی امارات برای همکاری با شورای امنیت در خصوص لیبی

اعلام آمادگی امارات برای همکاری با شورای امنیت در خصوص لیبی
شنبه 11 بهمن 1399 - 13:41

نماینده امارات در سازمان ملل بدون اشاره به دخالت‌های کشورش در امور لیبی، گفت که کشورش برای همکاری با شورای امنیت و واشنگتن برای رفع بحران لیبی آماده است.

العالم - لیبی

دولت امارات اعلام کرد که با هدف دستیابی به یک راهکار مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی آماده همکاری با شورای امنیت و واشنگتن است.

به نوشته پایگاه خبری «العرب الیوم»، «لانا نسیبه» نماینده امارات در سازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از سرگیری تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌و‌فصل درگیری‌ها در لیبی به شدت مورد نیاز است. ابوظبی آماده همکاری نزدیک با اعضای شورای امنیت و دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای دستیابی به یک راهکار مسالمت آمیز برای مردم لیبی است.

وی در ادامه بدون اشاره به دخالت‌ نظامی امارات در بحران لیبی تاکید کرد که کشورش اعتقاد دارد که راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی است. اولویت نخست در بحران لیبی، حفظ توافق آتش‌بس و حمایت از آن است که از سوی طرفین درگیری در اکتبر گذشته امضا شد.

ایالات متحده آمریکا، پنج شنبه پیش طی نشست شورای امنیت سازمان ملل از تمامی طرف‌های خارجی از جمله امارات خواست تا به حاکمیت لیبی احترام بگذارد.

«محمد سیاله» وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی نیز اخیرا گفت که بحران کشورش از همان آغاز، همواره به دلیل دخالت‌های سیاسی و نظامی خارجی بوده است.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ فاقد دولت مرکزی است. اخیرا طرف‌های درگیر در این کشور بعد از چند سال درگیری وارد گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌ها و تشکیل دولت موقت شدند.

درگیری در لیبی مدتهاست که به یک درگیری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده و هر یک از طرفین داخلی متخاصم، حامی خارجی برای خود پیدا کرده است. مصر، عربستان سعودی، امارات، قبرس جنوبی، یونان، فرانسه و روسیه و سودان از حفتر و در مقابل، ترکیه، قطر، ایتالیا و تاحدودی مغرب و آلمان از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

جریان‌های سیاسی و احزاب لیبی در ۲۳ آبان ماه به توافق رسیدند که ۲۴ دسامبر سال بعد (سوم دی ۱۴۰۰) انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور جنگ زده برگزار شود.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها