بحران لیبی، بستری برای رقابت آنکارا و قاهره یا تعامل و همکاری؟

بحران لیبی، بستری برای رقابت آنکارا و قاهره یا تعامل و همکاری؟
دوشنبه 8 دی 1399 - 21:40

پرونده لیبی به خاطر تغییر رویکردهای برخی از طرفهای ذینفع منطقه ای شاهد تحولاتی عمیق است، شماری از کارشناسان معتقدند امکان دارد این تحولات، باعث تفاهمهای وسیعتر منطقه ای شود اما شماری دیگر آن را عامل گسترش بحران این کشور می دانند.  

العالم لیبی

طرابلس در دو روز گذشته میزبان هیاتهای مصر و ترکیه بود که با یکدیگر اختلاف بسیار شدیدی درباره موضوع لیبی دارند اما هر دو می کوشند رابطه خود با لیبی را گسترش دهند.

از یک سو ترکیه می خواهد دفتر مشترک امنیتی دفاعی در لیبی ایجاد کرده و یگان موسوم به "نیروی واکنش سریع" را از نیروهای لیبیایی تشکیل دهد و از سوی دیگر مصر برای احیای روابط دیپلماتیک با لیبی و بازگشایی سفارتش در طرابلس می کوشد.

مصطفی البرق پژوهشگر لیبیایی امور بین الملل معتقد است که به رغم تهدیدات ترکیه علیه ژنرال حفتر، همزمانی سفر این دو هیات به طرابلس نشانه امکان نزدیکی مصر و ترکیه در پرونده لیبی است و لیبی نیز خواستار مشارکت این دو در بازسازی این کشور است.

وی افزود: همزمان، هیات مصری به وزارت کشور لیبی پیشنهاد کرده که آماده آموزش نیروهای امنیتی لیبی و همکاری با این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم است که لیبی از آن استقبال کرده است.

البرق تاکید کرد که سفر وزیر دفاع ترکیه به لیبی نشان دهنده بروز اختلاف در دولت الوفاق است که تحت حمایت آنکارا قرار دارد لذا این سفر انجام شد که حضور ترکیه در لیبی تقویت شود، همچنین اوضاع متشنج مدیترانه به گونه ای است که لیبی را بر آن داشته تا با استقبال از هیات مصری، اندکی از فشارهای ترکیه بر خود رها شود و بتواند آزادی عمل بیشتری در صحنه دیپلماتیک و تصمیم گیری های سیاسی خارجی داشته باشد.

وی گفت که حفتر قدرت شروع مجدد یک جنگ جدید را به ویژه پس از تهدیدات ترکیه ندارد و به همین دلیل نزدیکی ترکیه و مصر درباره لیبی، باعث تسریع در تحقق توافق سیاسی برای حل بحران لیبی خواهد شد.

اما خلیفه الحداد استاد علوم سیاسی دانشگاههای لیبی با این نظر موافق نیست و معتقد است که سفر این دو هیات به طرابلس در واقع نشانه وجود رقابت میان قاهره و آنکارا است چرا که ترکیه می خواهد لیبی را به عنوان برگ برنده در پرونده مدیترانه در اختیار داشته باشد و همزمان، مصر می کوشد نوعی حضور موازی با حضور ترکیه در لیبی داشته باشد.

وی در گفت وگو با العربی الجدید افزود: ترکیه می داند که قاهره هنوز بر حفتر سیطره دارد به ویژه که حفتر خطری برای طرابلس و شهرهای غرب لیبی مانند مصراته است به همین علت لیبی از هیات مصری استقبال کرد تا از حفتر بخواهد حمله جدیدی انجام ندهد.

الحداد حمایت امارات و روسیه از حفتر را ناکارآمد خواند و گفت: مسکو و ابوظبی می دانند که لیبی برای امنیت ملی مصر بسیار مهم است پس قاهره با هیچ اقدامی که به نفع مصالحش نباشد، موافقت نمی کند لذا نزدیکی مصر و لیبی در واقع اقدامی برای جلوگیری از تکروی ترکیه در غرب لیبی است و از سوی دیگر مصر سطح همکاری خود با وزارت کشور دولت الوفاق را برای آموزش نیروهای پلیس و امنیتی در طرابلس و اطراف آن در آینده افزایش خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها