بازگشت گشتی‌های وهابی به مناطق شیعه‌نشین عربستان

بازگشت گشتی‌های وهابی به مناطق شیعه‌نشین عربستان
شنبه 11 بهمن 1399 - 13:50

گشتی‌‌های هیأت امر به معروف و نهی از منکر عربستان سعودی بار دیگر در مناطق شیعه‌نشین شرق عربستان به راه افتاده‌اند.

العالم _ عربستان سعودی

منابع داخلی در شهر «قطیف» در شرق عربستان، از بازگشت گشتی‌های نهاد موسوم به «هیأت امر به معروف و نهی از منکر» که دارای عقاید تند وهابی و سلفی هستند، به این شهر خبر دادند.

به نوشته وبگاه مرآة الجزیره، اهالی قطیف بازگشت این گشتی‌ها را که از آن‌ها با عنوان «پلیس دینی» نیز یاد می‌شود، تحریک عامدانه مردم می‌دانند.

پیش از این در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰، «عبدالرحمن السند» فرمانده کل گشتی‌های هیأت امر به معروف و نهی از منکر عربستان به همراه «سعود بن نایف» امیر منطقه «الشرقیه» در راستای آغاز طرح موسوم به «صلاة النور» در محله‌های شهر قطیف اقدام به گشت‌زنی کردند.

طبق این طرح مأموران سعودی مغازه داران را مجبور می‌کنند تا به هنگام نماز، تعطیل کرده و در نماز جماعت شرکت کنند که به گفته اهالی این اقدام با روح دین اسلام همخوانی ندارد.

بازگشت گشتی‌های وهابی آن هم به مناطق شیعه‌نشین عربستان، پس از آن صورت می‌گیرد که «محمد بن سلمان» چند سالی است بساط این گشتی‌ها را به بهانه تسامح دینی و در جهت چشم‌انداز ۲۰۳۰ جمع کرده و به جای هیأت امر به معروف و نهی از منکر «اداره هیأت سرگرمی» را راه انداخته است. اما فعالیت‌های هیأت سرگرمی در استان قطیف و الاحساء هیچ زمانی مشاهده نشده و در عوض گشتی‌های وهابی بر خلاف دیگر شهرها در این مناطق فعالیت دارند.

«فؤاد ابراهیم» معارض سرشناس عربستانی در واکنش به بازگشت گشتی‌های هیأت امر به معروف به قطیف به حالت کنایه در صفحه توئیتر خود نوشت: «کاروان خودروهای هیأت امر به معروف و نهی از منکر همچون فاتحان به خیابان‌های قطیف بازگشته است تا اهالی آن را به اسلام بازگرداند.»

«حمزه الحسن» عضو کمیته رهبری جنبش «خلاص» نیز نوشت که رژیم بن سلمان همچنان به تندروی نیاز دارد. او مقامات سعودی را به بی توجهی به مشکلات و خواسته‌های اهالی قطیف و تلاش برای تبلیغ آموزه‌های وهابیت متهم کرد.

اقدامات ضد شیعیان در استان قطیف در شرق عربستان در ماههای گذشته افزایش یافته است. به طوریکه مأموران دولت سعودی ماه گذشته مسجد امام حسین (ع) مان مسجدی که شهید شیخ باقر النمر در آن نماز می‌خواند را به کلی تخریب کردند.

هفته گذشته نیز «محمد بو جباره» مداح معروف اهل بیت (علیهم السلام) به همراه هشت جوان شیعه دیگر به جرم تهیه کلیپی به مناسبت اربعین امام حسین (ع) به ۹ ماه زندان محکوم شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها