پیامدهای کرونا؛

بزرگترین اقتصاد اروپا ۵ درصد کوچک شد

بزرگترین اقتصاد اروپا ۵ درصد کوچک شد
شنبه 11 بهمن 1399 - 16:52

اقتصاد آلمان در سال گذشته میلادی به دلیل پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، ۵ درصد کوچک‌تر شده‌ است.

العالم ـ اروپا

نشریه هاندلزبلات آلمان با اشاره به وضعیت نه چندان رضایت بخش این کشور در دوران کرونا، از کوچک شدن بزرگترین اقتصاد اروپا به دلیل پیامدهای کرونا خبر داد و نوشت: اقتصاد آلمان در بهار ۲۰۲۰ با رکود بی سابقه ۹.۷ درصدی مواجه بود که در سه ماهه تابستان نیز با رکورد ۸.۵ درصدی ادامه یافت.

به نوشته این نشریه در ماه نوامبر (آبان ماه) دولت فدرال به دلیل افزایش تعداد آلودگی ها رستوران ها، فروشگاه های بزرگ، اماکن فرهنگی و تفریحی را دوباره تعطیل کرد و بعداً به آنها خرده فروشی ها نیز اضافه شد. اداره آمار آلمان در این رابطه اعلام کرد: این تعطیلی ها به ویژه مصرف سرانه را تحت تاثیر داده و صادرات کالا و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله ساخت و ساز را کاهش داده است.

براین اساس در سال ۲۰۲۰، بزرگترین اقتصاد اروپا ۵ درصد کاهش یافته است. این بزرگترین رکود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ به شمار می رود، زمانی که تولید اقتصادی ۵.۷ درصد کاهش یافت. هرچند دولت فدرال پیش بینی می کند که اقتصاد آلمان در سال جاری به ۳ درصد برسد اما گمان نمی رود وضعیت اقتصادی دست کم تا اواسط سال ۲۰۲۲ دوباره به سطح قبل از بحران برسد.

در همین حال علی رغم محدودیت های جدید در نتیجه موج دوم کرونا، اقتصاد آلمان در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ با رشدی ناچیز مواجه بوده است. همانطور که اداره آمار فدرال روز جمعه اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی این کشور از اکتبر تا دسامبر (مهر تا آذر) ۰.۱ درصد نسبت به سه ماهه قبل از آن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، آلمان در حال حاضر با موج جدیدی از گسترش همه گیری مواجه است که به ویژه پس از مشاهده نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس، نگرانی مقامات این کشور و تشدید محدودیت ها را به دنبال داشته است.

این در حالی است که روند واکسیناسیون سراسری که از هفته پایانی دسامبر (اوایل دی) آغاز شده بسیار به کندی پیش می رود. تا کنون دو میلیون ۲۰۷ هزار و ۳۹۳ نفر در آلمان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند که از این میان ۵۷ هزار و ۵۲ نفر جان باخته و یک میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۰۰ نفر بهبود یافته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها