ارتش میانمار حکومت نظامی اعلام کرد/ قدرت به مین آنگ هلینگ فرمانده کل ارتش منتقل شد

ارتش میانمار حکومت نظامی اعلام کرد/ قدرت به مین آنگ هلینگ فرمانده کل ارتش منتقل شد
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 09:09

ارتش میانمار با اعلام وضع اضطراری، اداره کشور را در دست گرفته است.

العالم ـ آسیا

به دنبال دستگیری آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب طی بامداد امروز (دوشنبه)، ارتش میانمار با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

بر اساس این بیانیه، ارتش کنترل کشور را به مدت یک سال در دست می گیرد.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی ۷۵ ساله دختر ژنرال آنگ سان قهرمان استقلال میانمار، در آبان ماه توانسته بود با کسب ۸۳ درصد از آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد.

ارتش با رد نتیجه انتخابات، برگزارکنندگان آن را به تقلب متهم و خواستار تعویق آغاز دوره جدید مجلس شده بود که قرار بود امروز (دوشنبه) آغاز به کار کند.

پیش از اعلام انتقال قدرت به ارتش، واحدهایی از ارتش میانمار آنگ سان سوچی، رهبر اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر مقام های ارشد این حزب از جمله وین مینت، رییس جمهوری و چند سروزیر ایالتی را بازداشت کردند.

قانون اساسی میانمار پس از پایان حکومت نظامی در این کشور، ۲۵ درصد کرسی پارلمان را در اختیار نظامیان قرار داده و ارتش سه سمت وزارت در کابینه را برعهده دارد.

خبرهای رسیده حاکی است که تلفن و اینترنت در پایتخت میانمار دچار اختلال شده است.

سیاست آنگ سان سوچی در سرکوب اقلیت مسلمانان روهینگیایی که در سال های اخیر به دست ارتش و بودایی ها صورت گرفت، انتقادهای بین المللی را علیه او برانگیخته است. سوچی از محبوبیت بالایی نزد اکثریت بوداییان میانمار برخوردار است.

میانمار از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل سرکوب نظامی مسلمانان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ به نسل کشی متهم شده است. در نتیجه این سرکوب، بیش از ۷۳۰ هزار نفر مجبور شدند به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار بگریزند.

پربیننده ترین خبرها