کودتای ارتش میانمار پس از جنایت کشتار مسلمانان روهینگیا/ آمریکا خواستار آزادی رهبران بازداشتی شد

کودتای ارتش میانمار پس از جنایت کشتار مسلمانان روهینگیا/ آمریکا خواستار آزادی رهبران بازداشتی شد
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 07:56

پس از جنایت کشتار مسلمانان روهینگیا، ارتش میانمار حالا دست به بازداشت رهبر این کشور و سایر اعضای ارشد حزب حاکم زده که این بار واکنش کاخ سفید را برانگیخته است.

العالم ـ آسیا

پس از کشتار مسلمانان روهینگیا و بی توجهی آنگ سان سوچی رهبر این کشور به این جنایات، حالا ارتش در اقدامی دیگر رهبران سیاسی این کشور از جمله سوچی را به بهانه تقلب صورت گرفته در انتخابات بازداشت کرده است.

در حملات علیه مسلمانان روهینگیا هزاران غیرنظامی جان باخته و در گورهای دسته جمعی دفن شدند، بسیاری از روستاها نیز توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 اوت 2017 به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 745 هزار نفر رسیده است.

به دنبال آزار و اذیت، درگیری گسترده و قتل‌عام مسلمانان در میانمار، سازمان ملل متحد مسلمانان این کشور را که از طرف دولت از حقوق شهروندی محروم شده‌اند، به عنوان «اقلیت دینی که در معرض بیشترین ظلم‌های انسانی در جهان قرار دارند» معرفی کرد. دولت میانمار تابعیت مسلمانان را انکار می‌کند و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌خواند.

حالا ارتش به بهانه اعلام تقلب در انتخابات، آنگ سان سوچی رهبر این کشور، وین مینت رئیس جمهوری و سایر رهبران میانمار را در ساعات اولیه امروز (دوشنبه) بازداشت کرده است.

حزب اتحاد ملی دموکراسی در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر به پیروزی رسید اما نحوه برگزاری انتخابات در مناطقی که محل نزاع و درگیری است مورد انتقاد شدید گروه های حقوق بشری قرار گرفت.

گروه های اپوزیسیون که به ارتش نزدیک هستند، مدعی شده اند که تخلفات گسترده ای در انتخابات رخ داده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به آنچه که کودتا در میانمار نامیده شده است، افزود: ایالات متحده از گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ارتش میانمار (برمه) برای تضعیف انتقال دموکراتیک کشور، از جمله دستگیری آنگ سان سوچی رهبر دولت و سایر مقامات غیرنظامی این کشور، نگران است.

وی از آگاه شدن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی وی نسبت به این مساله خبر داد و اظهار کرد: ما همچنان حمایت قاطع خود از نهادهای دموکراتیک میانمار را تایید می‌کنیم و با هماهنگی با شرکای منطقه‌ای خود، از ارتش و سایر طرف‌ها می‌خواهیم که به هنجارهای دموکراتیک و حاکمیت قانون پایبند باشند و زندانیان امروز را آزاد کنند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ایالات متحده با هر گونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا جلوگیری از انتقال دموکراتیک میانمار مخالف است و در صورت عدم بازگشت این مراحل، علیه عاملان آن اقدام خواهد کرد.

ساکی اضافه کرد: ما از نزدیک اوضاع را رصد می کنیم و در کنار مردم میانمار هستیم که پیش از برای دستیابی به دموکراسی و صلح تلاش کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها