خون روهینگیا گریبان سو چی را گرفت!

خون روهینگیا گریبان سو چی را گرفت!
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 13:31

از وقتی که "آنگ سان سو چی"، مشاور دولت میانمار شد، صحبت از نسل کشی اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، خبر داغ جهان شد.

العالم - کشکول

"آنگ سان سو چی" که از سال 2011، عملا کشور را در دست داشت، با دفاع از جنایت ارتش، حیثیت و اعتبار خود را از دست داد و امروز توسط همان ارتش، قربانی جنایتی شد که خود زمانی از آن دفاع کرده بود.

خون مسلمانان بیگناه روهنگیا، که توسط ارتش میانمار قتل عام شدند و اغلب آنها در سال 2017 به بنگلادش پناه بردند، سرانجام گریبان آنگ سان سو چی گرفت و او را که در سال 1991 جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بود، از قدرت به زیر کشید.

سو چی – که زمانی از مدافعان سرشناس حقوق بشر بود – در قضیه نسل کشی روهینگیا توسط ارتش – که مردم را زنده زنده سوزاندند - همه اصول و ارزش های حقوق بشری را کنار گذاشت و سکوت کرد.

سو چی، رئیس حزب "انجمن ملی برای دموکراسی " است. این حزب که سال 2010 در نخستین انتخابات علنی میانمار پس از 25 سال پیروز شد. اما به این دلیل که فرزندانش تابعیت خارجی داشتند، قانون اساسی میانمار به وی اجازه رئیس جمهور شدن را نداد. با این حال سو چی 75 ساله عملا اداره کشور را در اختیار دارد.

از وقتی که وی عهده دار پست مشاور دولت شد، خبر سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، خبر داغ جهان شد.

در سال 2017 صدها هزار نفر از اقلیت روهینگیا با فرار از جنایات نسل کشی ارتش به بنگلادش پناه بردند. ارتش میانمار مسلمانان را زنده زنده در آتش می سوزاندند و کودکان را قتل عام کرده و استخوانهایشان را می شکستند. این جنایات فجیع در تاریخ ثبت شد.

هواداران سابق سو چی در سراسر جهان وی را به دلیل سکوت در قبال جنایات ارتش، محکوم کردند.

برخی سعی کردند به این بهانه که سو چی کشوری را اداره می کند که تاریخ پیچیده ای در زمینه حضور اقلیت های گوناگون دارد، اقدامات وی را توجیه کنند، اما کاری از پیش نبردند.

در آگوست 2018 سو چی، ژنرال های دولت خود را "مهربان" توصیف کرد و امروز همان مهربان ها – همانطور که جان هزاران مسلمان را گرفتند - گریبان سوچی را گرفته و فشار می دهند.

پربیننده ترین خبرها