بلینکن درباره توافق هسته‌ای ایران خود را به نادانی زده است!

بلینکن درباره توافق هسته‌ای ایران خود را به نادانی زده است!
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 22:32

"آنتونی بلینکن" از زمانی‌که به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا منصوب شده، به کرات اعلام می‌کند، "در صورتی‌که ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز آماده بازگشت است". همگان و حتی خود بلینکن می‌داند که ایران نبود که از توافق هسته‌ای خارج شد که بخواهد به آن بازگردد بلکه تنها طرفی که از آن خارج شد، آمریکا است، و ایران به امید اینکه دیگر طرف‌های این توافق را به پایبندی به تعهدات‌شان ملزم سازد، گام‌هایی را در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشته است.

العالم- کشکول

البته بلینکن اخیرا اظهارات تازه‌ای را مطرح کرده و مدعی شده است که "چنانچه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها چند هفته تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد." اگر طبق ادعای بلینکن، ایران "فقط تا چند هفته برای دستیابی به مواد ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد"، پس چرا توافق هسته‌ای- آنطور که انتظار می‌رفت- دیگر در اولویت‌های دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیست؟! در حالی‌که او در طول کارزار انتخاباتی خود بر عزم برای بازگشت به توافق هسته‌ای در صورت پیروزی در انتخابات تأکید می‌کرد.

امروز بایدن درباره همه چیز صحبت می‌کند از کرونا گرفته تا توافق آب و هوایی، ازسرگیری کمک‌ها به آنروا و باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان و دیگر مسائل. ولی توافق هسته‌ای، به رغم اهمیتش هیچ جایگاهی در اظهارات متعدد بایدن ندارد. چرا بایدن توافق هسته‌ای را نادیده می‌گیرد؟! آیا نقش‌ها میان اعضای دولت بایدن توزیع نشده است تا از این طریق یک بازی بسیار احمقانه علیه ایران به منظور باج‌گیری و امتیازگیری از آن صورت دهند؟ ناگفته نماند که "دونالد ترامپ" و تیمش از کاخ سفید خارج شدند و تلاش‌های‌شان برای گرفتن حتی یک امتیاز کوچک از ایران به بن‌بست خورد.

بلینکن باید از سیاست "خود را به نفهمی زدن" و حساب باز کردن روی تحریم‌های دولت ترامپ و توزیع نقش‌ها با بایدن دست بکشد و گام‌های عملی برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای بردارد از جمله لغو تحریم‌ها و جبران خسارت‌های ایران در نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا. ایران دیگر به شعارهای غیرعملی اعتنایی نمی‌کند و زمان "احترام گذاشتن" به امضای آمریکایی گذشته است حتی اگر امضای بایدن پای آن توافق باشد.

پربیننده ترین خبرها