در گفتگو با العالم مطرح شد؛

برغوثی: هنوز برای مشارکت در انتخابات تصمیم نگرفتم + ویدئو

سه شنبه 14 بهمن 1399 - 23:11

دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین با بیان اینکه هنوز تصمیمی مبنی بر مشارکتش در انتخابات فلسطین اتخاذ نشده است، تاکید کرد که انتخابات مقدمه ای برای پایان دادن به دودستگی و تحقق وحدت ملی فلسطین است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

"مصطفی برغوثی" در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "البوصله" گفت: اهمیت نشست قاهره برخاسته از دومساله است نخست آنکه این نشست می تواند انتخابات را به مقدمه ای برای پایان دادن به چنددستگی ها و تحقق وحدت ملی فلسطین تبدیل کند و دوم آنکه برخی مسائل مورد اختلاف وجود دارد که باید حل و فصل شوند تا بتواند تضمینی برای برگزاری یک انتخابات سالم باشد. ما بیش از 11 مساله را مطرح کردیم تا مورد بحث و بررسی و مناقشه قرار گیرد.

وی افزود: ما با دخالت هر کشوری در جهان خواه عربی و یا خارجی در امور داخلی فلسطین مخالفیم. فرایند دموکراسی مستلزم استقلالیت تام است و می بایست ملت فلسطین از حق طبیعی خود که به مدت 14 سال از آن محروم مانده است، برخوردار گردد و باید با آزادی کامل کسی را که صلاحیت رهبری دارد، انتخاب کند.

دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین درباره خبرهای حاکی از فشارها بر جنبش فتح به منظور مصالحه با محمد دحلان اظهار داشت: ما با دخالت در امور داخلی هر جنبش و یا حزبی و بویژه برادران ما در جنبش فتح مخالف هستیم. زیرا مسائل داخلی آنها را خودشان بدون دخالت کسی حل و فصل می کنند. من چیزی درباره تحمیل برخی نام ها نشنیدم و گمان نمی کنم که جنبشی کهن مانند فتح بپذیرد که کسی بدین شکل در امور داخلی اش دخالت کند.

برغوثی خاطرنشان کرد که هنوز روند ائتلاف های خود را مشخص نکردیم مسائل با تمام نیروها قابل بررسی و مناقشه است. ما به طور کامل از فرایند دموکراسی حمایت می کنیم و هر جنبش و حزب و سازمانی این حق را دارد تا با هر کسی بخواهد، ائتلاف ببندد.

وی توضیح داد که نیروها می توانند وارد انتخابات شوند و لزوما نباید وارد فهرست های مشترک با فتح و یا حماس شوند. به نظر من روی آوردن به یک فهرست مشترک و از قبل تهیه شده، سودی برای فرایند دموکراسی ندارد. مخالفت هایی از جانب فتح و حماس و نیز دیگر نیروها، با این ایده صورت گرفته است.

دبیر کل جنبش ابتکار ملی گفت: هدف اصلی از انتخابات در فلسطین بیش از هر مساله دیگر، ایجاد تغییر و نیاز به تغییر است. مردم دیگر از وضعیت فعلی و مشکلات سیاسی و اجتماعی به تنگ آمده اند. آنها خواهان نوعی تغییر و اتخاذ شیوه ای جدید در برخورد با مساله ملی و دیگر مسائل اجتماعی هستند. مردم به دنبال یک راهبرد ملی هستند که جایگزین شکست های سابق و مشخصا پیمان اسلو باشد. و دیگر امید بستن به مذاکرات حتی پس از روی کار آمدن بایدن سودی ندارد.

وی تصریح کرد: تمام مشکلات قابل حل است فقط به نیرو و قدرت و راهبرد و چشم انداز و طرح هایی جدید نیاز دارد.

برغوثی درباره نامزدی خود در انتخابات اظهار داشت: برای این مساله هنوز تصمیم نگرفتیم، گفتگوهایی در داخل جنبش و نیز با نیروهای دیگر در حال انجام است. همه چیز به موقع و در زمان خود تعیین خواهد شد. ما به معرفی جوانان بیشتر تمایل داریم و اینکه نیروهای جدید در فرایند انتخابات ظاهر شوند.

دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین تاکید کرد که انتخابات ریاست در هر صورت باید برگزار شود؛ زیرا زمان و تاریخ مقرر گردیده است و موفقیت انتخابات و برگزاری آن با صرف نظر از نتایج آن، اقدامی تشویق برانگیز برای برگزاری و تداوم انتخابات های دیگر است.

وی گفت: مساله مهم دیگر انتخابات مجلس ملی است. ما به هیچ وجه خواهان برهم خوردن انتخابات مجلس ملی نیستیم. زیرا مجلس تمام فلسطینی ها را شامل می شود و ما از چندین دهه پیش تاکنون تاکید می کردیم که فلسطینی ها در خارج نیز می توانند در این انتخابات مشارکت کنند و ما امیدواریم که این مساله محقق گردد.

پربیننده ترین خبرها