خیز دوباره پارلمان تونس برای سلب اعتماد از الغنوشی

خیز دوباره پارلمان تونس برای سلب اعتماد از الغنوشی
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 13:55

شماری از فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل در حال جمع‌آوری امضا برای لایحه سلب اعتماد از رئیس پارلمان و مشارکت در این رای‌گیری تعیین‌کننده سرنوشت "راشد الغنوشی" هستند.

العالم- تونس

به گزارش العالم، "بدر الدین القمودی" از نمایندگان فراکسیون "دموکراسی" طی گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد، نمایندگان روز سه‌شنبه جمع‌آوری امضا برای لایحه سلب اعتماد از الغنوشی را آغاز کرده‌اند.

القمودی اظهار داشت که فراکسیون دموکراسی نیاز دارد موافقت اکثریت اعضای پارلمان را به دست آورد تا الغنوشی نتواند دوباره از سلب رای اعتماد نجات یابد.

پارلمان تونس، اواخر ژوئیه 2020 جلسه رای‌گیری جهت سلب رای اعتماد از راشد الغنوشی، رئیس پارلمان را برگزار کرد که نهایتا به سقوط سلب رای اعتماد از الغنوشی منجر شد.

از سوی دیگر، "عبیر موسی" رئیس فراکسیون "حزب آزاد قانون اساسی"، روز گذشته طی سخنانی اظهار داشت که فراکسیون‌های پارلمانی و شماری از نمایندگان مستقل که معتقدند الغنوشی به دلیل تحلفاتی که صورت می‌دهد وضعیت را به مرحله تهدید منافع حیاتی کشور و امنیت آن سوق داده است، بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند سلب اعتماد از او تأکید دارند. نمایندگان جمع‌آوری امضا برای لایحه سلب اعتماد را به امید رسیدن به حد نصاب قانونی و ارائه آن برای رای‌گیری در جسله عمومی پارلمان، آغاز کرده‌اند.

بر اساس قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی پارلمان تونس، اجرای طرح سلب رأی اعتماد از رئیس پارلمان، منوط به اکثریت آراء است؛ یعنی 109 نماینده از مجموع 217 نماینده.

راشد الغنوشی رئیس بزرگترین حزب اسلامی سیاسی تونس به نام "النهضه" است که بعد از انتخابات پارلمان 2019 ریاست پارلمان را برعهده گرفت.

"نورالدین البحیری" رئیس فراکسیون النهضه در پارلمان تونس اعلام کرده بود که دولت امارات با پرداخت رشوه، نمایندگان تونسی را به سلب رای اعتماد از رئیس اسلام‌گرای پارلمان این کشور تحت فشار گذاشته است.

پیشتر نیز راشد الغنوشی در پی تنش‌های اخیر در پارلمان تونس برای تعطیل کردن کار آن٬ طرف‌های خاصی را به تلاش برای انحلال پارلمان متهم کرده بود.

پربیننده ترین خبرها