شمشیر وهابی سعودی بر گردن اهالی "حضرموت" یمن

شمشیر وهابی سعودی بر گردن اهالی
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 17:59

رژیم سعودی کتمان نمی‌کند که در تلاش برای جدا کردن استان حضرموت از یمن است تا مسیر زمینی که عربستان را به دریای العرب وصل می‌کند، ایجاد کند. لذا این رژیم جنگ علیه یمن را فرصتی گرانبها برای تحقق جاه‌طلبی قدیمی خود دیده و برای همین، قدرت نرمش، دلارهای نفتی و ایدئولوژی وهابی- تکفیری را به خدمت گرفته تا در جوامع عربی و اسلامی نفوذ و هرج و مرج ایجاد کنند و بستر لازم برای اجرای سیاست‌های سعودی نه تنها در یمن بلکه در دیگر کشورهای منطقه و جهان را ایجاد کنند.

العالم- درگوشی

گفته می‌شود اهالی استان حضرموت یمن به مدارای مذهبی معروف هستند و همین عامل مهم شکست‌های سعودی در سیطره بر این استان شده است. با توجه به مخالفت سرسختانه اهالی این استان با ایدئولوژی وهابی سعودی، رژیم ریاض درصدد برآمده از طریق احداث مدارس و دانشگاه‌های سلفی در حضرموت، نقطه قوت اهالی این استان یعنی مدارای مذهبی را هدف قرار دهد.

گزارش‌های موثق درباره نقش چشمگیر سعودی در تاسیس شماری مدارس دینی و دانشگاه‌هایی با ایدئولوژی وهابی در شهرهای "المکلا"، "الشحر"، "غیل باوزیر"، "الدیش الشرقیه" و منطقه "روکب" در شرق مکلا سخن می‌گویند. ترویج این ایدئولوژی در کنار حضور بارز سلفی‌ها در شهر "الحوطه" در "وادی حضرموت" باعث نگرانی اهالی این استان از نفوذ زیاد سلفی‌ها شده است که به این دلایل نگرانی، همچنین می‌توان حضور تعداد زیادی از افرادی با تابعیت‌های مختلف را اشاره می‌کنند که در این مدارس و دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند.

گفته می‌شود رژیم سعودی توطئه خود در استان حضرموت را از طریق دلارهایش و ایدئولوژی وهابی و گسیل کردن تکفیری‌ها با تابعیت‌های مختلف به این منطقه پیاده می‌سازد. رژیم سعودی پیش از این نیز این سناریو را در منطقه "دماج" در استان شمالی یمن پیاده کرد و با احداث مرکز سلفی "دماج" وابسته به "یحیی الحجوری"، صدها تکفیریِ مجهز به سلاح را با پوشش دانشجویان علوم دینی وارد این منطقه کرد. ولی اهالی صعده که از دسیسه‌های سعودی به خوبی آگاه هستند توانستند این عناصر مسلح را از شهر اخراج و صعده را از حضور وهابی‌های تکفیری پاکسازی کنند.

امروز رژیم سعودی سناریوی مرکز دماج را این‌بار در استان حضرموت پیاده می‌سازد به نحوی که شمار افرادی که از خارج برای "تحصیل" در مرکز سلفی‌ها به ریاست "ابو عمار یاسر العدنی" وارد این استان شده‌اند، افزایش یافته است. منابعی تأکید کرده‌اند که این مرکز در سال 2014 با حمایت مالی سعودی احداث شده است. به گفته همین منابع، ده‌ها فعال مدنی از دولت( مستعفی) منصور هادی خواسته‌اند فعالیت این مراکز "غیرقانونی" را متوقف کنند که میزبان صدها تکفیری از کشورهای مختلف هستند و عقاید افراطی را به شیوه غیرقانونی و بدون نظارت هرگونه موسسه رسمی آموزشی ترویج می‌کنند.

برای همگان به‌ویژه ملت یمن محرز شده که رژیم سعودی قصد دارد با ترویج و نهادینه کردن ایدئولوژی وهابی در حضرموت ، مدارای مذهبی و دینی و زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب مختلف در این استان را هدف قرار دهد و بستر اختلافات مذهبی را فراهم کند و از این طریق، یمن به کشور هرج و مرج‌زده و ناامن برای دهه‌های طولانی تبدیل گردد که منابع و ثروت‌های طبیعی آن غارت شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها