شرط سیسی برای موافقت با سفر نتانیاهو به مصر

شرط سیسی برای موافقت با سفر نتانیاهو به مصر
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 20:00

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند نخست‌وزیر اسرائیل درصدد سفر به مصر پیش از انتخابات است ولی رئیس‌جمهوری مصر انجام این سفر را مشروط کرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، وبگاه عبری‌زبان والا"، امروز- چهارشنبه- اعلام کرد "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل در نظر دارد پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی (کنست) در ماه آینده میلادی، به مصر سفر کند.

اما، "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهوری مصر برای جلب دوستی "جو بایدن" رئیس‌جمهور جدید آمریکا، انجام این سفری را مشروط به اقدام نتانیاهو در ارائه یک نشانه حسن نیت در قبال طرف فلسطینی و نقش‌آفرینی دوباره مصر در منازعه فلسین و اسرائیل کرده است.

منبع مذکور افزود، مصری‌ها درباره روابط‌شان با دولت بایدن بسیار نگرانند و خواهان از سرگیری نقش خود در منازعه اسرائیل و فلسطین هستند.

"والا" در ادامه نوشت: "السیسی اهتمام زیادی به قضیه فلسطین نشان نمی‌دهد ولی می‌داند نتانیاهو برای کارزار انتخاباتی خود نیازمند پشتیبانی است لذا درصدد است سفر به مصر را به عنوان یک دستاورد سیاسی برای خود ثبت کند."

دو منبع آگاه صهیونیست نیز در این باره اظهار داشتند، سفر نتانیاهو به مصر نزدیک بود یک ماه پیش انجام شود با این حال مصری‌ها ایده‌های دیگری برای بعد از انتخابات زودهنگام کنست دارند لذا سفر به تعویق افتاد؛ هنگامی‌که گفت‌و‌گوها درباره این موضوع آغاز شد مصری‌ها از نتانیاهو خواستند به عنوان پیش‌شرط انجام این سفر، یک نشانه حسن نیت مرتبط با قضیه فلسطین ارائه دهد."

به گفته منابع اسرائیلی، از جمله ایده‌هایی که مصری‌ها مطرح کردند این است که نتانیاهو پیش از سفر به مصر یا در جریان آن، طی بیانیه‌ای اعلام کند که به راه حل دو کشور پایبند است یا این که در عمل گام‌های مشخصی برای فلسطینیان برمی‌دارد. ولی نتانیاهو به هر گونه اظهار نظر یا انجام هر اقدامی در رابطه با مسئله فلسطین در آستانه انتخابات، اعتراض کرد."

آخرین سفر نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی به مصر، 10 سال پیش و در دوره حکومت "حسنی مبارک" انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها