باج بیشتر عربستان به آمریکا برای حمایت در مقابل یمن

باج بیشتر عربستان به آمریکا برای حمایت در مقابل یمن
پنج‌شنبه 16 بهمن 1399 - 13:35

عربستان خیال ندارد از تجربه های گذشته خود عبرت بگیرد. سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) دیروز چهارشنبه از تهیه طرح ایجاد پایگاههای امداد و لجستیک در چند پایگاه در خاک عربستان به منظور حفاظت در برابر حمله پهپادها و موشک های کروز، پرده برداشت.

العالم - تحلیل روز

عربستان که از سال 2015 تاکنون سرگرم حمله ویرانگر به یمن است، با اینکه میلیاردها دلار پول به جیب آمریکا سرازیر کرده است، نتوانسته است مانع حملات متقابل یمن در پاسخ به این تجاوزات شود. ارتش یمن در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی و ایجاد بازدارندگی و پایان دادن به محاصره ملت یمن، پیوسته به اهداف استراتژیک در خاک این کشور حمله می کند و سلاح آمریکایی و موشک های پاتریوت پیشرفته تا کنون نتوانسته است مانع این حملات که با استفاده از سلاح های ساخت داخل و امکانات ناچیز صورت می گیرد، شود.

عربستان به جای توقف تجاوزات و تلاش برای خروج از باتلاق یمن از طریق گفتگو، همچنان برای دستیابی به سلاح های بیشتر و کشاندن تجهیزات آمریکایی به منطقه، دلارهای بیشتری را به جیب آمریکایی ها سرازیر کرده و بهانه های بیشتری را برای حضور در این منطقه نفت خیز در اختیار آنها قرار می دهند. حمله ای که عربستان هفته پیش ادعا کرده بود که به وسیله پهپاد به ریاض صورت گرفته است نمونه ای از این ترفندهاست که البته ارتش و کمیته های مردمی یمن آن را تکذیب و اعلام کرده بودند که چنانچه به عربستان حمله کنند مسئولیت آن را به وضوح بر عهده می گیرند.

بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که این ستاد سرگرم توسعه تعدادی از پایگاه های نظامی خود در غرب عربستان است؛ به گفته وی، این پایگاه ها قرار است کانون امداد و لوجستیک باشند.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام هفته گذشته از تعدادی از این پایگاه ها دیدن و اعلام کرده بود که به منظور بررسی نحوه استفاده از این پایگاه به عنوان مراکز فوق العاده لوجستیک، نیرو، هواپیما و سلاح های لازم در این پایگاه ها مستقر شده اند.

این پایگاه ها عبارتند از پایگاه بندر ملک فهد، پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک و پایگاه ملک فهد در طائف. سخنگوی سنتکام خاطرنشان کرده بود که پس از حمله های 19 سپتامبر 2019 طرح توسعه این پایگاه ها اجرا شده است.

مکنزی هم در اظهارات خود بر دو نکته تأکید کرده است؛ نکته اول این است که عربستان هزینه انتقال تجهیزات و استحکامات لازم را به این پایگاه پرداخت کرده است و نکته دوم این است که هدف از اجرای این طرح، تضمین امنیت بیشتر برای ارتش است و نه افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه.

مکنزی در حالی که سعی کرده است وانمود کند که آمریکا به دنبال جنگ نیست اما به هر حال در توجیه افزایش نظامیان خود در منطقه، حمله واهی و خیالی بعدی نیروهای یمنی به مراکز حساس عربستان را دستاویز قرار داده است.

هم زمان با لجاجت و اصرار عربستان به ادامه تجاوز به یمن و حمایت آمریکا از این کشور، "شورای انتقالی جنوب" که از حمایت امارات برخوردار است، آمادگی خود را برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است؛ این حرکت به مثابه تکمیل چرخه تجاوز و حضور آمریکا در عربستان و تقسیم یمن و انداختن این کشور به دامان رژیم صهیونیستی است.

پربیننده ترین خبرها