افشاگری‌های وزیر اماراتی درباره پیامدهای قتل خاشقجی در دربار سعودی

افشاگری‌های وزیر اماراتی درباره پیامدهای قتل خاشقجی در دربار سعودی
پنج‌شنبه 16 بهمن 1399 - 17:33

وزیر مشاور در امور خارجه امارات در نامه‌هایی به وزیر خارجه کشورش، فاش کرده که پس از قتل خاشقچی، ملک سلمان مجبور شده اختیارات ولیعهد را در برخی امور کاهش دهد و به همین منظور دستور احیای "دفتر شورای وزیران" را صادر کرده است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم به نقل از الاخبار، "انور قرقاش" وزیر مشاور امارات در امور خارحه در دو نامه جداگانه به "عبدالله بن زاید" وزیر خارجه کشورش درباره پیامدهای بحران قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد نوشته است. یکی از این نامه‌ها، که با استناد به منابعی در سفارت امارات در ریاض نوشته شده است، چالش‌های "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی در مدیریت کشور را بازگو کرده است.

در بخشی از این نامه ها بیان شده که پس از قتل خاشقچی، ملک سلمان مجبور شده اختیارات ولیعهد را در برخی امور کاهش دهد و به همین منظور دستور احیای "دفتر شورای وزیران" را صادر کرده است.

انور قرقاش در این نامه ها همچنین به بازتاب‌های کشته شدن خاشقجی در خاندان پادشاهی پرداخته است:

بیشتر اعضای خاندان پادشاهی موضع سکوت درخصوص قضیه قتل خاشقجی اتخاذ کردند. با این حال مواضع این افراد متفاوت بود: برخی از شاهزاده‌ها در حالی که قلباً از این موضوع خوشحال بودند اما سکوت کرده بودند و برخی دیگر نیز راهکار سکوت کامل را انتخاب کرده بودند و هیچ صحبتی در قبال این جنایت نمی کردند. برخی دیگر هم از پیامدهای این جنایت ابراز نگرانی می کردند.

در ادامه در این نامه ها آمده است: در نتیجه قتل جمال خاشقجی، اوضاع شخصی برخی از شاهزاده ها متحول شد. مثلا نقش و جایگاه سیاسی شاهزاده "خالد الفیصل" ارتقا یافت و او به دلیل روابط مستحکمی که با خاشقجی داشت، نقشی اساسی در کاهش تنش با ترکیه در سه هفته نخست این جنایت ایفا کرد. شاهزاده "ترکی الفیصل" هم به رغم اینکه کتمان نمی‌کرد که از مرگ دوست و مزدور قدیمی‌اش شوکه‌ نشده، موظف شد با خانواده خاشقجی در تماس باشد.

پربیننده ترین خبرها