کمیته نظامی لیبی در آستانه حل "پرونده مزدوران".. آیا موفق می شوند؟

کمیته نظامی لیبی در آستانه حل
جمعه 17 بهمن 1399 - 12:15

در نشست های مفصل اخیر در لیبی که توسط کمیته نظامی این کشور معروف به کمیته 5+5 در شهر سرت برگزار شده است، میزان موفقیت این کمیته در اجرای بندهای توافق و برخی پرونده های رهاشده از جمله موضوع اخراج مزدوران و ایجاد راه هایی برای ارتباط بین شرق و غرب لیبی و تبادل زندانیان بین دو طرف مورد ارزیابی قرار گرفت.

العالم - لیبی

اعضای این کمیته متشکل از نظامیان وابسته به دولت الوفاق و حفتر به منظور برگزاری نشست های 4 روزه وارد سرت شدند. این کمیته قرار است با حضور نمایندگانی از دفتر نمایندگی سازمان ملل در لیبی به بررسی موانع موجود بر سر راه اجرای کامل بندهای توافق آتش بس و راه های کمک به ناظران بین المللی بپردازد.

دفتر سازمان ملل در لیبی با استقبال از برگزاری هفتمین دور مذاکرات کمیته نظامی مشترک موسوم به 5+5، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این نشست به منظور تسریع در روند مسیر ساحلی بین مصراته و سرت و مین روبی تشکیل می شود.

همزمان با برگزاری این نشست، همایش گفتگوی لیبی هم در ژنو برگزار می شود. هدف از برگزاری این همایش گرفتن تصمیم نهایی درباره تشکیل دولت جدید است. این در حالی است که نگرانی ها و تردیدهایی درباره تدثیر گذاری این موضوع بر سایر ابعاد بحران لیبی از جمله بعد نظامی وجود دارد.

محمد البرغثی، وزیر دفاع سابق لیبی گفت: به رغم موانع موجود، کمیته 5+5 بر حفظ آتش بس و اخراج نیروهای خارجی و مزدورانی که از حمایت برخی کشورهای دیگر برخوردارند، اصرار می ورزد.

وی خاطرنشان کرده است که موفقیت این کمیته ناشی از مشارکت افسرانی است که به سلامت و عدم وابستگی معروفند و همه می دانند که این افراد ضمن حفظ بی طرفی به قانون و وطن پرستی پایبند هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها