آغاز سومین روز مذاکرات سیاسی لیبی در ژنو

آغاز سومین روز مذاکرات سیاسی لیبی در ژنو
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 15:41

سومین روز از دور جدید مذاکرات سیاسی لیبی در شهر ژنو امروز (چهارشنبه) با نظارت هیئت سازمان ملل برای بررسی لیست کاندیداهای باقی مانده پست نخست وزیری آغاز شد.   

العالم - لیبی

محمد الرعیض، یکی از اعضای انجمن گفت‌وگوی سیاسی لیبی اظهار کرد: امروز کار بررسی سایر کاندیداهای پست نخست وزیری که سه‌شنبه به دلیل کمبود وقت نتوانستند برنامه‌های خود را ارائه دهند، دنبال خواهیم کرد. از مجموع ۲۱ کاندیدا برای پست نخست وزیری ۱۳ تن باقی مانده‌اند که ۹ تن از آنها برنامه‌های خود را سه‌شنبه پس از اعلام نتایج رای‌گیری عضویت در شورای ریاستی اعلام کردند.

از مهمترین چهره‌هایی که امروز برنامه‌های خود را ارئه می‌کنند، عبدالحمید الدبیبه، تاجر لیبیایی، فتحی باشاغا، وزیر کشور و عثمان عبد الجلیل، وزیر آموزش پیشین لیبی هستند.

هیئت سازمان ملل در لیبی در جلسه روز سه‌شنبه پس از آنکه هیچ یک از کاندیداها نتوانستند تعداد آرا مورد نیاز را مطابق با سازوکارهای گروه‌های انتخاباتی سه اقلیم طرابلس، برقه و فزان کسب کنند، اعلام کرد گزینه تشکیل لیست‌های کاندیداهای شورای ریاستی را در پیش می‌گیرد.

از مهمترین کاندیداهای ریاست و عضویت شورای ریاستی لیبی خالد المشری، رئیس شورای عالی لیبی، عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق (در شرق لیبی)، صلاح النمروش، وزیر دفاع لیبی و اسامه الجویلی، فرمانده منطقه نظامی غرب در ارتش لیبی هستند.

طبق اعلام هیئت سازمان ملل در لیبی، المشری، کاندیدای اقلیم طرابلس (در غرب لیبی) از مجموع ۳۷ رای هشت رای به دست آورد در حالی که عقیله صالح، کاندیدای منطقه برقه (در شرق لیبی) ۹ رای از مجموع ۲۳ رای را گرفت و عبدالمجید سیف النصر، کاندیدای منطقه فزان (در جنوب لیبی) شش رای از مجموع ۱۴ رای را به دست آورد.

بر اساس سازوکار تعیین شده برای رای‌گیری، هر کاندیدایی که ۷۰ درصد کل آراء انتخابی اقلیم خود را به دست آورد، پیروز است که هیچ کدوم از آنها موفق نبودند.

اعضای انجمن گفت‌وگوی سیاسی لیبی ژانویه گذشته سازوکار انتخاب مسؤولان دولت را تعیین کردند و قرار شد در صورتی که رای‌گیری‌ها به نتیجه نرسید، از طریق گروه‌های اقلیم‌ها لیست‌ها تشکیل شوند.

بر اساس این سازوکار لیست‌هایی از اقلیم‌ها با چهار عضو که بتوانند ۱۷ تاییدیه (۸ تا از غرب، ۶ تا از شرق و ۳ تا از جنوب) را کسب کنند، تشکیل می‌شوند و این لیست‌ها در رای‌گیری شرکت داده می‌شوند. در دور اول رای‌گیری لیستی که ۶۰ درصد آراء را کسب کند، پیروز می‌شود و اگر هیچ یک از لیست‌ها چنین درصدی از آرا را کسب نکرد، دو لیستی که بیشترین رای را آورده‌اند، در دور دوم با هم رقابت می‌کنند و در نهایت هر لیستی که ۵۰+۱ درصد آرا را کسب کند، پیروز اعلام می‌شود.

ایسنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها