موضع دوگانه بایدن مقابل جنایات عربستان در یمن؟

موضع دوگانه بایدن مقابل جنایات عربستان در یمن؟
جمعه 17 بهمن 1399 - 13:59

العالم _ یمن

خبر:

دیروز در حالی که تیموتی لندکینگ به عنوان نماینده جدید آمریکا در یمن منصوب شد بایدن رسما اعلام کرد کمک های نظامی_اطلاعاتی امریکا به ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی سعودی را کاملا متوقف می کند.

تحلیل:

* بایدن که امدنش سران سعودی را خشنود نکرده بود دیروز ضمن اعلام توقف کمک های امریکا به ائتلاف در حمله به یمن و انصارالله اعلام کرد از سعودی در دفاع از خود در برابر حملات موشکی کمک خواهد کرد. این موضع جانبدارانه یعنی انکه تا زمانی که بحران یمن ادامه داشته باشد دست سعودی و امارات جهت تجاوز به یمن بازخواهد بود.

* بایدن همچنین دست سعودی را در حمله به یمن با بهانه مبارزه با القاعده بازگذاشت . تایید این مساله و اعلام حمایت از سعودی و دفاع از خود، در واقع گونه ای پیام دلگرم کننده برای خاندان سلمانی بود. بی جهت نیست که سعودی بلافاصله و پس از این بخش از اظهارات بایدن استقبال کرد و تنها این بخش از سخنان او را برجسته کرد.

* در تصویری که در سایه سخنان بایدن از افق بحران یمن بدست می آید می توان شرایطی را تصور کرد که سعودی و امارات شکست خورده در ۶ سال جنگ با یمنی ها، به شکلی به اصطلاح آبرومند از آن خارج شوند. حداقل ۲سال است که سعودی و امارات بدنبال چنین فرصتی هستند.

* انصارالله در برابرمواضع ترامپ اعلام کرد صلح در یمن تنها زمانی صورت خواهد پذیرفت که تجاوزها بشکلی کامل متوقف و محاصره یمن لغو شود این یعنی انکه در حل بحران یمن عملکرد و سیاست های بخشی ، جزیره ای و تبلیغاتی اساسا جوابگو نیست.

* تاکید بایدن بر حق سعودی در دفاع از خود و همچنین اشاره به استفاده انصارالله از موشک های ایرانی ، پرده از سیاست جدید امریکا در تلاش برای جداسازی یمن از محور مقاومت بر میدارد. دور ازذهن نیست که بایدن با این سیاست در نظرداشته باشد دست محور مقاومت و ایران را در حمایت از ملت یمن درمقابل تجاوزات سعودی و امارات بسته نگه دارد و انگاه و در مراحل بعد میز مذاکره را به نفع سعودی و باتضمین پیروزی سعودی ها و امارات چیدمان کند.

* واقعیت آن است که رویکرد بایدن در خصوص مساله یمن بسیار جانبدارانه و مشکوک است. شاید و شاید تنها در شرایطی بتوان به سیاست امریکا در این خصوص امیدوار بود که همراه باپرونده یمن ، دیگر پرونده های سعودی از جمله درخصوص مساله زندانیان سیاسی، عقیدتی، نقض حقوق انسان در سعودی، مداخله خاندان سلمانی در دیگر کشورها ازجمله عراق، لبنان سوریه و ... موردرسیدگی همزمان قرار گیرند. شاید اولین قدم دراین راه رفع محرمانگی از پرونده مسکوت و محرمانه خاشقچی باشد.

پربیننده ترین خبرها