استراتژی جدید بایدن در قبال یمن و نارضایتی سعودی ها

استراتژی جدید بایدن در قبال یمن و نارضایتی سعودی ها
جمعه 17 بهمن 1399 - 13:40

به نظر می رسد که استراتژی اخیر جو بایدن درباره پایان دادن به تجاوز به یمن، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، تلاشی بی تضمین و بی پشتوانه است برای نجات آنچه که از این حمله باقی مانده است اما در این بین، عربستان ابراز نارضایتی و امارات، استقبال کرده اند، یمن هم پیوسته بر این موضوع اصرار می ورزد که حرف، کافی نیست و باید این ایده عملی شود و گرنه موشک های صنعا حرف آخر را خواهند زد.

العالم - در گوشی

تضاد بین صنعا و ائتلاف سعودی پیوسته در حال گسترش است؛ هر یک از طرفین استراتژی خاص خود را برای مقابله دارد اما ریاض همچنان از آغاز گفتگو با کسانی که آنها را "جدایی طلب و بازوی نظامی ایران" خوانده است، واهمه دارد.

عربستان ورود به مذاکره با انصار الله را به معنای مشروعیت بخشیدن به آنها و شکست طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا می داند که میلیاردها دلار از ریاض پول گرفت تا این گروه را در فهرست تروریسم قرار دهد. از اینها گذشته با حضور در پای میز مذاکره برای گفتگوی سیاسی ناچار به دادن امتیاز می شود و در نهایت، در مسیری خواهد افتاد که اصلا خوشایند این کشور نخواهد بود.

محمد علی الحوثی، عضو شورای سیاسی عالی یمن گفته بود که هر ایده ای بدون نتایج واقعی و عینی و بدون پایان دادن واقعی به محاصره و تجاوز، از نظر صنعا غیر قابل توجه خواهد بود. محمد عبد السلام، رئیس تیم مذاکره کننده یمن، هم بر شکست تجاوز و محاصره در مقابل ایستادگی اسطوره ای ملت یمن تأکید کرده است.

در طرف مقابل، در حالی ریاض چندان رضایتی از طرح بایدن ندارد، ابوظبی با استقبال از این طرح، ادعا کرده است که از اکتبر سال گذشته به همه مداخله های نظامی خود در یمن پایان داده است. این در حالی است که ناظران معتقدند که طرح خروج امارات از یمن، صرفا یک حرکت نمایشی برای شانه خالی کردن از مسئولیت در مقابل جامعه جهانی است حال آنکه در واقع، این کشور نقش مهمی در فاجعه تجاوز به یمن داشته است. چرا که استراتژی این کشور، ادامه حضور نامحسوس در استان های جنوبی از طریق شبه نظامیانی است که برای این منظور تربیت شده اند.

به این ترتیب چنین به نظر می رسد که دولت در سایه آمریکا می کوشد از طریق راه حل های دیپلماتیک به تجاوز به یمن پایان دهد؛ ائتلاف تجاوز هم این طرح را وسیله ای برای حل سیاسی بحران می داند که به اعضای این ائتلاف امکان می دهد که منافع خود را در یمن حفظ کنند. روزهای پیش رو همه چیز را روشن خواهد کرد.

  • ماجد الشرهانی

پربیننده ترین خبرها