زوایای پنهان تجاوز سه گانه به سوریه در سایه سکوت روسیه

زوایای پنهان تجاوز سه گانه به سوریه در سایه سکوت روسیه
جمعه 17 بهمن 1399 - 15:33

کارشناسان سیاسی معتقدند که آمریکا به منظور توجیه ادامه حضور نظامی خود در سوریه، درصدد احیای گروه تروریستی داعش در این کشور است.

العالم - نظرکده

کارشناسان با تأکید بر شکست سیاست های پیشین آمریکا در سوریه، تصریح کرده اند که ادامه حضور نظامی این کشور در سوریه به خاطر جایگاه و موقعیت استراتژیک آن به عنوان کانون تلاقی همه طرح ها و نقشه های بین المللی است.

این کارشناسان خاطرنشان کرده اند که سیاست های آمریکا برای براندازی دولت قانونی سوریه و حتی تأسیس کشور کردی و احیای گروه های تکفیری و داعش و تجزیه عراق و سوریه همه و همه شکست خورده اند.

آنها بر این باورند که استراتژی امنیت ملی آمریکا ایجاب می کند که این کشور در نقاط درگیری ژئوپولتیک جهان حضور یابد و سوریه به عنوان نقطه تلاقی قاره ها و کانون رقابت بر سر اهداف و برنامه های ابرقدرتها، از چنین موقعیتی برخوردار است؛ از یک سو روسیه و جاده ابریشم و کمربند اقتصادی است که سوریه دروازه ورود آنها به دریای مدیترانه است و از سوی دیگر ایران است و محور مقاومت و از سوی دیگر ترکیه است و تلاش این کشور برای نفوذ به شمال سوریه. در این بین رژیم صهیونیستی هم مزید بر علت شده است.

کارشناسان مسائل استراتژیک می گویند که رژیم صهیونیستی نگرانی های خود را بابت روابط بین سوریه و ایران کاهش دهد. حمله پیوسته این رژیم به خاک سوریه در واقع تلاشی است برای واداشتن دمشق به قطع ارتباط خود با محور مقاومت تا به این ترتیب این کشور دیگر نقش فعالی در سطح منطقه و مقاومت فلسطین و لبنان نداشته باشد.

کارشناسان معتقدند که بایدن به دنبال احیای داعش است درست مثل روزهای ابتدایی شروع حمله به سوریه.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که روابط روسیه و سوریه همچنان به قوت خود باقی است و نمی توان گفته های مربوط به اینکه روسیه، پشت سوریه را خالی کرده است، پذیرفت. اما مساله این است که روسیه، می تواند با گروه های تروریستی مقابله کند، اما نمی خواهد که به طور مستقیم با نیروهای کشورهایی مانند ترکیه یا امریکا درگیر شود.
به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی، روسیه درچنین مواقعی ترجیح می دهد که رفتار دیپلماتیک داشته باشد، همان کاری که در مورد ادلب انجام داد.
کارشناسان مسائل سیاسی همچنین بر این باورند که برخی ها روسیه را متهم می کنند که از حمایت هم پیمانان خود در سوریه ، دست برداشته است، اما روسیه همچنان سوریه را به سلاح تجهیز می کند و از لحاظ سیاسی ، نیز برخی طرف ها را برای آزادسازی اراضی سوریه تحت فشار قرار می دهد.
به اعتقاد آنان، روسیه بارها به رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که هدف قرار دادن سوریه، هیچ گونه تغییری را به ویژه درزمینه بیرون کردن ایرانی ها از سوریه دنبال ندارد، واین مساله ، ثابت می کند که این حملات هیچ فایده ای ندارد.
اما دیپلماسی مفید است، همچنانکه مذاکرات با امریکا واردن به ایجاد مناطق خارج از تنش در جنوب منجر شد.
به گفته کارشناسان مسائل استراتژیک، گروه داعش در دوره دموکرات ها به وجود آمده و هیلاری کلینتون به این مساله اقرار کرده است.درحال حاضر ، نیز برای احیای این گروه تلاش می شود، زیرا گروه های موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) ، قادر به پیاده کردن واقعیت مورد نظر خود در سوریه نیستند، از این رو، آمریکا تلاش کرد تا با استفاده از ابزار سابق خود که همان گروه داعش است، به دو هدف دست یابد : اول در تنگنا قرار دادن دولت سوریه و قطع ارتباط میان سوریه و عراق و دوم ، توجیه دوباره حضور نیروهای امریکایی در داخل اراضی سوریه با مطرح کردن این ادعا که نیروهای امریکایی به خاطر نفت در سوریه نمانده اند، بلکه برای مبارزه با داعش درآنجا مانده اند.

پربیننده ترین خبرها