"منطقه حضرموت" موضوعی جدید برای درگیری میان هادی و شورای انتقالی جنوب یمن

يکشنبه 19 بهمن 1399 - 18:09

جنجال ها درباره گزارش های منتشره در رسانه های محلی درباره تصمیم دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن برای اعلام موجودیت "منطقه حضرموت" در روزهای آینده، ادامه دارد.

العالم درگوشی

شورای موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن ، با این تصمیم ، مخالفت کرده و از آن به عنوان " اشغالگری دوباره" نام برده است.

کاربران شبکه های اجتماعی به طور گسترده به این مساله پرداخته اند.

با وجود اینکه ، این اطلاعات با استناد به منابع موثق ارائه نشده است، اما " علی الکثیری " سخنگوی رسمی شورای انتقالی جنوب، دیروز در گفت و گویی که در پایگاه رسمی این شورا منتشر شد، گفت : حضرموت، تنها منطقه ای خواهد بود که با همکاری کامل درچارچوب دولت فدرال اعلام موجودیت می کند.

الکثیری گفت که این خواسته اهالی این منطقه است و اهالی المهره ، سقطری ، شبوه، ابین و لحج و الضالع و عدن هم همین را می خواهند اما طرح های مربوط به احیای اشغالگری راه به جایی نخواهد برد.

سازمان پیمان قبائل حضرموت وادي و صحرا در يمن روز چهارشنبه از عبدربه منصور هادی که تحت حمایت عربستان سعودی است، خواست خیلی فوری موجودیت " منطقه حضرموت را اعلام کند. این منطقه از استان های حضرموت، شبوه، المهره و سقطری تشکیل شده است.

این شورا در نامه ای به هادی نوشت " اعلام موجودیت "منطقه حضرموت "، بر اساس توافق حاصله در همایش گفت و گوی ملی و مصوبات نشست دهمین دور از نشست قبیله ای در وادی و صحرای حضرموت صورت می گیرد که شنبه گذشته در شهر سیئون دومین شهر بزرگ حضرموت برگزار شد.

همایش گفت و گوی فراگیر ملی در یمن که سال 2014 با مشارکت برخی طرف های یمنی برگزار شد، طرح تجزیه کشور از لحاظ اداری به شش اقلیم را تصویب کرد. هر یک از این مناطق، دولت و پارلمان خاص خود را برای ادامه منطقه دارند، درحالیکه دولت فدرال اداره امور خارجی و دفاعی کشور را برعهده دارد.این تقسیم بندی به جای نظام حکومت مرکزی است اما حزب کنگره مردمی و جنبش انصارالله با این تقسیم بندی مخالفت کردند زیرا آنرا برای وحدت کشور خطرناک دانستند.

ناظران و کارشناسان مسائل یمن بر این باورند که هر گونه تصمیمی که هادی دراین باره بگیرد، با هدف برهم زدن اوضاع است، به ویژه پس از اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته که حمایت از عربستان را درحمله به یمن متوقف خواهد کرد.

"یاسر الیافعی " روزنامه نگار یمنی در توئیتی نوشت : حزب اصلاح با تلاش خود برای اعلام موجودیت "منطقه حضرموت " تلاش می کند تا ، از آخرین برگه خود در استان حضرموت ، استفاده کند، ولی این تلاش به نتیجه ای نخواهد رسید ، این تصمیم ، غیرقانونی است و هیچ تکیه گاه و مقبولیتی از سوی مردم ندارد.

وی افزود : آن ها با آخرین برگه های خود بازی می کنند و شکستی سخت خواهند خورد.

" راجح باکریت" استاندار سابق المهره گفت : اعلام موجویت یک جانبه منطقه حضرموت بدون رجوع به سایر طرف ها، به معنای تحمیل کردن یک خواسته است ، ما در المهره و سقطری ، می توانیم چنین کاری را انجام دهیم و این آزادی را داریم که به عنوان یک خواسته مردمی ، منطقه خود را مستقل اعلام کنیم و اهالی این استان ها نیز از آن حمایت خواهند کرد.

وی افزود: ما بخشی جدایی ناپذیر از جنوب هستیم و مادامیکه از " منطقه حضرموت " عقب نشینی نشود، ساکنان این دو استان نیز راه کارهای دیگری دارند که شاید سخت و غیرقابل پیش بینی باشد و بعدا آن ها را اعلام خواهیم کرد و وابسته نخواهیم بود.

"محمد سعید باحداد" فعال سیاسی جنوب یمن نیز گفت که دولت هادی، با اعلام موجودیت منطقه حضرموت به عنوان بخشی از " یمن فدرال " بیهوده تلاش می کند تا واقعیت های تاریخ و جغرافیا را نادیده بگیرد.

" جلال حاتم " رئیس دانشگاه " ام القیوین " امارات نیز گفت که هادی برای جلب حمایت علی محسن الاحمر و حزب الاصلاح یمن، تصمیماتی را صادر خواهد کرد.

وی تاکید کرد : هادی به دنبال تجزیه جنوب است.

وی در توئیتری نوشت : هادی طبق معمول ، تصمیم مربوط به اعلام موجودیت " منطقه حضرموت " را برای خوشایند علی محسن الاحمر و گروه های تروریستی (تشکل الاصلاح یمن) صادر خواهد کرد.

وی افزود: دوباره به هادی تکیه نکنید .. وی هم به دنبال تجزیه جنوب است.

دولت هادی که تحت حمایت سعودی است و شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است، پیش از این نیز بارها در مناطق و مناسبت های مختلف در جنوب یمن با یکدیگر تنش داشته و مزدوران دو طرف با یکدیگر درگیر شده اند، و دراین درگیری ها ، عده ای از دو طرف کشته و یا زخمی شده و خسارت هایی به زیرساخت های دو طرف وارد شده و جان شهروندان به خطر افتاده است.

حال سوال اینجاست که آیا حضرموت، موضوع جدیدی برای تنش و درگیری دو طرف خواهد بود؟

پربیننده ترین خبرها