گفت وگوی حریری با مکرون درباره تشکیل کابینه لبنان

گفت وگوی حریری با مکرون درباره تشکیل کابینه لبنان
پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 06:47

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و سعد حریری نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان تحولات منطقه ای و مشکلات داخلی مربوط به تشکیل کابینه این کشور را بررسی کردند.

العالم-لبنان

در دیدار روز چهارشنبه حریری با مکرون که در کاخ الیزه در پاریس پایتخت فرانسه انجام شد، آخرین تحولات منطقه ای و تلاش های حریری برای ترمیم روابط عربی لبنان و جلب حمایت برای مقابله با بحران های پیش روی این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

این دیدار همچنین تلاش های فرانسه و رییس جمهوری این کشور را برای تدارک کمک بین المللی به لبنان پس از تشکیل یک دولت قادر به انجام اصلاحات با هدف جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و بازسازی بندر بیروت بررسی کرد.

حریری و مکرون در همین راستا پیرامون مشکلات داخلی پیش روی تشکیل کابینه لبنان و راه های کاهش آن گفت وگو کردند.

لبنان از ۱۰ اوت به دنبال استعفای «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور در نتیجه پیامدهای انفجار بیروت، تاکنون بدون دولت برخوردار از اختیارات کامل اداره می شود.

کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلاف های احزاب لبنانی مدت هاست که پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی های داخلی نتیجه ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است همین امر سبب شده همه نگاه ها معطوف به مکرون رییس جمهوری فرانسه شود تا شاید وی با ابتکار عمل راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.

این در حالی است که تلاش های قبلی مکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه بخش نبوده است.

همچنین «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه اوضاع جاری لبنان را به کشتی در حال غرق تایتانیک تشبیه کرد.

سعد حریری که برای چهارمین بار مامور تشکیل دولت لبنان شده تاکنون نتوانسته است کابینه خود را معرفی کند.

حریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده، اما ناظران سیاسی لبنان تاکید دارند، آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضد تروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.

مشکل اساسی و فعلی لبنان، دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رییس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها