"رغد صدام"، سوپرمن کاغذی

پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 14:57

"رغد"، دختر صدام، دیکتاتور سابق عراق در گفتگوی تلوزیونی حساب شده با شبکه سعودی العربیه شرکت می کند. این مصاحبه – آنطور که رغد در صفحه توییترش اعلام کرده است – به زودی پخش می شود.

العالم - تحلیل روز

توییت دختر صدام همراه با توییت دیگری از "صهیب شرایر"، خبرنگاری از همین شبکه همراه شده است. این خبرنگار در توییت خود اعلام کرده است که ضبط سلسله گفتگوهای اختصاصی با "رغد صدام" همین الان به پایان رسیده و در روزهای آینده پخش خواهد شد.

توییت "رغد" که از زمان سقوط رژیم بعث و پدرش در عراق به اردن فرار کرده است درباره پدرش، به هیچ وجه در حدی نیست که بتواند او را به عنوان یکی از جایگزین های سیاسی مد نظر آمریکا و هوادارانش درمنطقه مطرح کند مگر اینکه بخواهند دیکتاتور دیگری شبیه پدرش در منطقه روی کار بیاورند. مخصوصا که وی به دلیل غارت دهها میلیون دلار از دارایی ملت عراق، تحت تعقیب این ملت است.

کار مشترک رغد – شرایر با سلسله توییت هایی رو به رو شده است که از آن جمله می توان به توییت شهروند عراقی با عنوان (Mohammed lsawi) اشاره کرد. وی گفته است: "متأسفانه شبکه العربیه به مردم اجازه نمی دهد که از مهمان برنامه هایش سئوال بپرسند". در این توییت به وضوح اشاره شده است که این گفتگو هیچ ارتباطی به مردم عراق و ملتهای عرب ندارد بلکه صرفا چراغ سبزی است از سوی مقامات کشوری که خود از 5 سال پیش به دستور آمریکا، تا بناگوش در باتلاق تجاوز به یمن فرو رفته است.

اکنون سئوال این است که شبکه العربیه چقدر پول برای گرفتن این مصاحبه پرداخت کرده است. آنهم در حالی که شبکه های جاسوسی در کمین نشسته اند تا به این بهانه دوباره در بوق فرقه گرایی و فتنه های مذهبی و قومی بدمند.

سئوال دیگر این است که انگیزه محافل سیاسی عربستان از ترویج اصطلاحات و افکاری در حد حکام این کشور و امیرنشین های کوچک منطقه خلیج فارس که صرفا مهره هایی برای اجرای فرامین اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی هستند، چیست؟

چرا الان؟

هدف چنین شبکه های فتنه انگیزی از ساختن چنین برنامه ها و اجرای چنین دیدارهایی با سوپرمن های کاغذی و بادکنکی مثل دختر دیکتاتور سابق عراق در این سطح از ورشکستگی سیاسی چیست؟

روشن است که محافل سعودی و نظایر آن در منطقه خلیج فارس که در رویارویی با مردان مقاومت شکست خورده و آمریکایی ها هم نتوانستند دست مردم را از دامان عناصر قدرت جامعه عراق همچون مراجع بزرگ و حشد الشعبی کوتاه کنند، این بار چشم امید به عناصری دوخته اند که خود در پرونده تروریسم درگیر هستند و استفاده آنها از اصطلاحاتی چون "قومگرایی نژادپرستانه" و "تروریسم تکفیری" چیزی را عوض نمی کند.

از همه مهمتر، ورود برخی سردمداران عرب به چرخه سازش با رژیم صهیونیستی است که آمریکا آرزو دارد که عراق هم وارد همین گردونه شود و این آرزو براورده نمی شود جز با از بین بردن مؤلفه های مقاومت در این کشور و روی کار آوردن عناصر دست نشانده ای که این کشور را به سمت سازش سوق دهند.

دختر صدام در حدی نیست که بتواند تاریخ سیاه سالهای زمامداری پدرش را در عراق پاک کند. عراقی ها به خوبی تاریخ این خاندان فاسد و پدر جنایتکارش را می شناسند؛ کسی که با قتل البکر قدرت را در سال 1979 به دست گرفت و عراق را با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان به ورطه جنگ با جمهوری اسلامی ایران کشاند، شهر حلبچه را بمباران شیمیایی کرد و بیش از 5 هزار کرد بیگناه را را قتل عام کرد.

با نگاهی ساده و گذرا به عکس العمل عراقی ها و توییت های آنها در پاسخ به رغد در می یابیم که هواداران او، عده اندکی از اراذل و اوباش هستند که هرگز در سطح ملت عراق نبوده اند. اکثر کاربران از او خواسته اند از ملت عراق عذرخواهی کند و به او گفته اند که "حداقل کاری که او و خانواده اش باید انجام دهند، عذرخواهی از ملت عراق به خاطر قتل و نابودی رؤیاهای این ملت است. کاربران همچنین از دختر صدام حسین خواسته اند پول هایی را که غارت کرده است برگرداند." برخی دیگر گفته اند "عناصر باقیمانده از خانواده صدام، مهره های سوخته هستند و مصاحبه کردن با آنها گواهی است بر ورشکستگی رسانه هایی که این مصاحبه ها را ترتیب می دهند".

السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها