روز سوم محاکمه ترامپ در سنا؛

ملاقات جنجالی سناتورهای جمهوری‌خواه و وکلای ترامپ

ملاقات جنجالی سناتورهای جمهوری‌خواه و وکلای ترامپ
جمعه 24 بهمن 1399 - 15:13

جلسه سوم دادگاه رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنا، به ارتباط میان اظهارات او در ماه‌ها گذشته و اقدامات حامیانش در حمله به کنگره پرداخت.

العالم - آمریکا

روز سوم جلسه دادگاه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در مجلس سنا، حول بررسی ارتباط اظهارات وی با اقدامات عوامل حمله به کنگره گذشت.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌اِن»، مدیران جلسه استیضاح ترامپ، با استناد به مصاحبه‌ها، ویدئوها و اعترافات پس از بازداشت عوامل حمله به کنگره، بیان داشتند که این افراد به خواست ترامپ دست به این اقدام زده‌اند.

«جیمی راسکین» یکی از اعضای ارشد گروه استیضاح درباره لزوم این اقدام با وجود اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ گفت: «اگر او دوباره به دفتر [کار ریاست‌جمهوری] بازگردد، این اتفاق (حمله به کنگره) دوباره رخ می‌دهد، و ما نمی‌توانیم کسی دیگر را به جز خودمان سرزنش کنیم».

«تد لیو» دیگر نماینده دموکرات نیز با ابراز از اتفاقی که ممکن است در صورت شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ رخ دهد، توضیح داد: «من هراسی از حضور ترامپ در [انتخابات] چهار سال آینده ندارم. نگران این هستم که او بعد از حضور [در انتخابات]، دوباره شکست بخورد و آن را دوباره تکرار کند» (جزئیات بیشتر).

خرداد امسال پس از آنکه فرماندار ایالت میشیگان به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد، شماری از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره ایالتی میشیگان حمله کردند. چند ماه بعد سیزده نفر به اتهام تلاش برای ربودن فرماندار این ایالت بازداشت شدند.

مدیران جلسه استیضاح وقایع میشیگان و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ششم ژانویه را مرتبط دانستند. راسکین در این باره گفت، حوادث میشیگان «نشانه‌ای از شورش پیش رو بود. [حوادث] ششم ژانویه نقطه اوج تاکتیک‌های ترامپ بود نه به انحراف کشیده شدن آن‌ها».

در روز سوم جلسه محاکمه ترامپ به دلیل تحریک به شورش و حمله به کنگره، به اظهارات او و هوادارانش در حمایت از پلیس در برابر جنبش و اعتراضات «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» اشاره شد. ترامپ و هوادارانش در برابر این جنبش، شعار «جان آبی‌پوشان (پلیس) اهمیت دارد» را علم کردند. با این حال به گفته مدیران جلسه استیضاح، حمله هواداران ترامپ به پلیس کنگره نشان داد حمایت ترامپ و هوادارانش از نیروهای پلیس، ادعایی بیش نیست.

نکته جالب در جلسه سوم استیضاح ترامپ از دید یکی از خبرنگاران، خالی بودن یازده کرسی سناتورهای جمهوری‌خواه بود. به گفته سی‌اِن‌اِن دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه نیز کاملاً به روند جلسه بی‌اعتنا بوده و به کارهای شخصی خود می‌پرداختند.

به نوشته این شبکه، یکی دیگر از حواشی دادگاه سوم ترامپ، ملاقات سه سناتور جمهوری‌خواه با وکلای ترامپ بود که پیش از شروع این جلسه رخ داد. «لیندسی گراهام»، «تد کروز» و «مایک لی» در این ملاقات حضور داشته‌اند.

«دیوید شوئن» یکی از وکلای ارشد ترامپ در توضیحی گفت آن‌ها درباره رویه جلسه پیش رو به تبادل نظر پرداختند و چنین کاری، بسیار عادی است.

کروز نیز در این‌باره گفت، این ملاقات فرصتی برای «تبادل نظر» درباره راهبرد حقوقی تیم وکلای ترامپ بود. وی در پاسخ به این‌که آیا از عملکرد این تیم حقوقی رضایت دارد گفت: «فکر می‌کنم نتیجه نهایی این دادگاه استیضاح برای همه کاملاً شفاف است».

طیف گسترده‌ای از سناتورهای جمهوری‌خواه و شخص ترامپ، عملکرد این تیم حقوقی در جلسه روز سه‌شنبه را ضعیف ارزیابی کرده بودند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، ملاقات این سناتورها با تیم وکلای ترامپ می‌تواند ناقض سوگند آن‌ها برای «داشتن موضع بی‌طرف» در استیضاح ترامپ باشد. از سوی دیگر گفته می‌شود، سناتورها به منزله هیأت منصفه دادگاه ترامپ بوده و حق این کار را نداشتند.

تد کروز در پاسخ به این ابهامات، به مقاله‌ای در روزنامه «واشنگتن پست» اشاره کرد که در آن نوشته شده، سناتورها در جلسه استیضاح حکم قاضی را داشته و هیأت منصفه محسوب نمی‌شوند.

فارس

پربیننده ترین خبرها