۹۹ سازمان حقوق بشری: فروش سلاح به سعودی و امارات را متوقف کنید

۹۹ سازمان حقوق بشری: فروش سلاح به سعودی و امارات را متوقف کنید
جمعه 24 بهمن 1399 - 18:07

۹۹ سازمان و نهاد حقوق بشری در بیانیه مشترکی با انتقاد از ادامه یافتن جنگ یمن، خواستار توقف کامل فروش سلاح به دولت سعودی و امارات شدند.

العالم - یمن

۹۹ نهاد و سازمان حقوق بشری روز پنج‌شنبه (دیروز) در بیانیه‌ای جنگ شش ساله یمن را بدترین بحران انسانی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کردند.

در این بیانیه آمده است که دهها هزار نفر در نتیجه این جنگ کشته شده و زیرساخت‌ها از بین رفته است و به سختی می‌توان غذا و دارو و ضروریات زندگی را به دست مردم یمن رساند.

همچنین جنگ و محاصره باعث شده است تا نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت یمن که ۱۲ میلیون نفر از آن‌ها کودک هستند نیاز به کمک بشردوستانه فوری داشته باشند.

این گروههای حقوق بشری سپس خواستار رفع محاصره و بازگشایی فوری فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده جهت انتقال مجروحان به خارج از یمن و وصول کمک‌های بشردوستانه به یمن شدند.

در این بیانیه با ابراز خوشبینی به توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات از سوی آمریکا و ایتالیا، آن را گامی درست خوانده و خواستار اقدام مشابه تمامی کشورهای جهان برای توقف کامل فروش سلاح به ریاض و ابوظبی شدند. در این بیانیه به طور ویژه از دولت فرانسه و انگلیس خواسته شده تا دست از فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات حداقل در شرایطی که امکان پایان جنگ وجود دارد، بردارند.

به گفته این نهادهای حقوق بشری، صلح در یمن باید از طریق گفت‌و‌گوهای یمنی-یمنی و با نظارت سازمان ملل باشد.

«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز گذشته (پنج‌شنبه) از وجود «فرصت بی نظیر» برای پایان جنگ یمن به دلیل اراده بین‌المللی جهت حل و فصل سیاسی جنگ یمن سخن گفته بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها