نگرانی سازمان ملل از تداوم شکنجه 3 فعال حقوق بشر در زندانهای امارات

نگرانی سازمان ملل از تداوم شکنجه 3 فعال حقوق بشر در زندانهای امارات
پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 13:38

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از تداوم وضعیت وخیم و شکنجه فعالان حقوق بشر در زندانهای امارات خواستار آزادی آنها شد.

العالم - امارات

«ماری لولر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر از مقامات اماراتی خواست تا فعالان حقوق بشری به ویژه کسانی را که در حال سپری کردن مدتی طولانی از مجازات خود در زندان هستند و بیم آن می‌رود که با آنها بدرفتاری تا حد شکنجه صورت گیرد، آزاد کنند.

به نوشته «عربی ۲۱»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت: «سه مدافع حقوق بشر در زندان‌های امارات در حال سپری کردن مجازات ۱۰ سال حبس هستند که مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند؛ اقدامی که دیگر نباید ادامه یابد و این پرونده در راس اولویت‌های من در دوره این خدمتم است».

وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه تنها «محمد الرکن»، «احمد منصور» و «ناصر بن غیث» به دلیل فراخوان‌های قانونی و غیرخشونت‌آمیز برای احترام به حقوق بشر زندانی شده‌اند که مورد بدرفتاری در زندان نیز قرار گرفته‌اند. گزارش‌هایی که من دریافت کرده‌ام حاکی از آن است که این مدافعان حقوق بشر با بدرفتاری‌ها و مجازات‌هایی نظیر حبس در سلول انفرادی برای مدت طولانی که نقض موازین حقوق بشر به شمار می‌آید و شکنجه محسوب می‌شود، مواجهند.»

لولور افزود: «محمد الرکن از سال ۲۰۱۲ به اتهام "توطئه علیه دولت" زندانی شده است و چندین بار در زندان انفرادی بدون هیچ دلیل و توجیهی حبس شده است. در سال ۲۰۱۳، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه [سازمان ملل] بازداشت الرکن را خودسرانه دانستند و خواستار آزادی فوری او شدند».

وی افزود که احمد منصور نیز از سال ۲۰۱۷ بازداشت شد که هنوز در زندان انفرادی به سر می‌برد در سال ۲۰۱۸ به اتهام "اهانت به جایگاه امارات و نمادهای آن" از جمله رهبرانش و "تلاش برای آسیب زدن به روابط امارات و همسایگانش" از طریق انتشار گزارش‌ها و اطلاعات دروغ در شبکه‌های اجتماعی محکوم شد. منصور ده سال از محکومیتش را در زندان الصدر سپری کرد و گزارش شده که او تمام این مدت در سلولی به مساحت چهار متر مربع بدون فرش و با امکانات محدود و ناچیز و اغلب محروم از نور خورشید یا حمام و حتی آب شرب زندانی بوده است.

بر اساس این گزارش، منصور در سال ۲۰۱۹، دوبار در اعتراض به شرایطش در زندان و بدرفتاری زندانبانان، اعتصاب غذا کرد که نتیجه این اعتصاب غذاها که ۴۵ روز طول کشید به بحرانی شدن وضعیت جسمی و سلامتی او منجر شده و بر اساس گزارش‌های واصله وی از درمان مورد نیاز نیز محروم شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که «ناصر بن غیث» دیگر فعالی است که به دلیل انتشار پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی در انتقاد از نقض‌های حقوق بشر و سران سیاسی کشورش از سال ۲۰۱۵ زندانی شده است و مدتی در زندان الصدر و سپس زندان الرزین مورد بدرفتاری قرار گرفته است. وی در سال ۲۰۱۸، برای بار چندم در اعتراض به وضعیتش در زندان، شکنجه، حبس در انفرادی و محرومیت از دارو و درمان، به مدت ۸۰ روز اعتصاب غذا کرد.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل بازداشت بن غیث را نیز خودسرانه اعلام کرده و خواستار آزادی فوری او شده است.

زندان الرزین که به شدت تحت تدابیر امنیتی قرار دارد، در صحرای امارات و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری ابوظبی واقع شده است و در صدر ۱۰ زندان بدنام جهان عرب قرار دارد و سازمان های بین المللی از آن تحت عنوان ابوغریب و نیز گوانتانامو امارات یاد می‌کنند.

ماری لولر افزود: صدور حکم‌ زندان به مدت ۱۰ سال [و بیشتر] در حق مدافعان حقوق بشر تنها تلاشی برای ساکت کردن و متوقف کردن تلاشهای آنها نیست بلکه تلاشی برای ارعاب دیگران و جلوگیری از آنها در انجام چنین فعالیت‌هایی است.

امارات چندین سال است که به دلیل زندانی کردن صدها فعال حقوق بشری در زندان که خواهان انجام اصلاحات سیاسی در کشور برای فراهم شدن انتخابات دموکراتیک هستند،‌ با انتقادات شدیدی مواجه است هرچند که مقامات این کشور این امر را انکار می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی متعددی که از وضعیت زندانهای امارات منتشر شده، شکنجه در زندان‌های امارات٬ کاملا مرسوم است تا جایی که برخی زندانیان جان خود را زیر شکنجه از دست می‌دهند یا اقدام به خودکشی می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها