هشدار روسیه درباره صحنه‌سازی جدید تروریست‌ها برای اتهام حمله شیمیایی به ارتش سوریه

هشدار روسیه درباره صحنه‌سازی جدید تروریست‌ها برای اتهام حمله شیمیایی به ارتش سوریه
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 13:00

یک مقام وزارت دفاع روسیه هشدار داد که گروه‌های تروریستی در منطقه توافق شده «ادلب» در حال آماده‌سازی مجدد برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی جهت متهم کردن ارتش سوریه هستند.

العالم ـ سوریه

پایگاه اطلاع‌رسانی «الوطن» سوریه روز دوشنبه به نقل از دریادار «ویاچیسلاف سیتنیک» معاون پایگاه «حمیمیم» گزارش داد: گروه‌های تروریستی در حال آماده‌سازی توطئه‌ای جدید علیه مقامات سوریه هستند تا آن‌ها را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کنند.

وی با اشاره به اینکه گروه «کلاه سفیدها» با تجهیزات ویدئویی وارد شهرک «الفوعه» در حومه ادلب شدند، افزود: قرار است نیروهای این گروه سناریوی تروریست‌های «جبهه النصره» علیه مقامات سوریه را در همان منطقه ثبت کنند.

کلاه‌ سفیدها خود را گروهی داوطلبانه برای کمک و نجات غیر نظامیان در مناطق جنگی سوریه اعلام کرده‌اند که مورد حمایت غرب قرار دارند و توسط مقامات سوری به ارتباط با افراط گرایان و اقدامات تبلیغاتی خصمانه متهم شده‌اند. کلاه سفیدها بارها جنگ اطلاعاتی علیه دمشق به راه انداخته‌اند.

مقام وزارت دفاع روسیه از رهبران شبه نظامیان تروریست در منطقه ادلب خواست که شورش‌های مسلحانه را کنار بگذارند و به سمت توافق گام بردارند.

پیشتر نیز در ۷ آوریل ۲۰۱۸ نیروهای مسلح شورشی در سوریه در منطقه «غوطه شرقی» مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر «دوما» در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود «گاز کلر» را تائید کرده، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌ شده است.

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمیایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قرار دادند.

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. از جمله ارتش آمریکا مدعی شد، ۱۰۵ موشک به مناطقی که آن‌ها را مناطق مرتبط با سلاح‌های شیمیایی دولت دمشق می‌نامید، شلیک کرده است.

به گزارش ایرنا، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکنون در چندین مرحله با تاکید بر اینکه کشورش هرگونه نتیجه‌گیری از ماموریت تیم تحقیق «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» در مورد حادثه استفاده از مواد شیمیایی در شهر دوما در هفتم آوریل ۲۰۱۸ را رد می‌کند، گفت: برخی کشورها در تلاشند تا آنچه را که در عراق اتفاق افتاده داده، تکرار کنند و بهانه‌هایی را با هدف آغاز یک تجاوز علیه سوریه پیدا کنند، ولی ما اجازه جعل واقعیت را نمی‌دهیم.

تروریست‌ها در ۱۰ سال گذشته با حمایت برخی کشورهای غربی به دنبال شکست‌های خود از ارتش سوریه برای متهم کردن آن دست به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌زنند.

پربیننده ترین خبرها