دیدار و گفتگوی ظریف با همتای قطری در تهران

دیدار و گفتگوی ظریف با همتای قطری در تهران
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 17:06

وزیر امور خارجه قطر که به تهران سفر کرده بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران/ سیاسی

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر که امروز (دوشنبه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، بعد از ظهر امروز با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

ظریف در این دیدار ضمن خوش آمدگویی و تبریک موفقیت‌های اخیر قطر در پایان بخشیدن به محاصره این کشور، اهمیت روابط دوجانبه با قطر از دیدگاه دولت و ملت ایران را مورد اشاره قرار داد و بر آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سیاست‌های مبتنی بر زور و اجبار در منطقه، بر ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و رسیدن به یک ترتیبات منطقه‌ای و با ثبات تأکید و روابط دوجانبه ایران و قطر را حائز نقش مهمی در این مسیر ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار آمادگی دوحه برای گسترش روابط دوجانبه در همه سطوح از جمله حوزه‌های اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از تمامی کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در طول دوران محاصره قطر انجام داده، این سفر را در راستای گسترش روابط دوجانبه و در چارچوب رایزنی‌های منظم بین دو طرف برشمرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین نیاز منطقه به رویکردی جدید و همکاری‌های همه جانبه را مورد تاکید قرار داد و آمادگی قطر را برای ایفای نقش کلیدی و موثر اعلام و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر مسائل موجود در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای حل و فصل یابد.

سفر وزیر خارجه قطر به تهران در حالی انجام می‌شود که او چندی پیش در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست وارد گفت‌وگو با ایران شوند و آمادگی کشورش را برای میانجی‌گری به منظور برگزاری نشستی بین اعضای ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی توئیتری از پیشنهاد وزیر خارجه قطر درباره گفت‌وگو بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استقبال کرد.

وزیر خارجه قطر همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان اینکه ایران کشور همسایه قطر است و مسائل منطقه بر این کشور بازتاب دارد، گفت که ارتباطات با ایران و آمریکا متوقف نشده و همچنان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آمادگی کشورها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا از جمله اظهارات مقامات قطری در این زمینه گفت: ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های بسیاری نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است.

وی با بیان اینکه ما از هر حرکتی که به کاهش تنش‌ها کمک کند استقبال می‌کنیم، یادآور شد: اجرای تعهدات آمریکا خیلی نیازمند پیام بردن نیست، آمریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست خورده دولت قبلی فاصله بگیرد، راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند.

پربیننده ترین خبرها