صنعا: در دعوت به صلح جدی هستیم

صنعا: در دعوت به صلح جدی هستیم
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 19:35

وزیر خارجه یمن در پاسخ به شکایت ریاض به سازمان ملل، به شورای امنیت پیامی فرستاد و تأکید کرد که صنعاء در دعوت به صلح جدی است.

العالم - یمن

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گزارش داد که «هشام شرف عبدالله»‌ وزیر خارجه این کشور در واکنش به شکایت ریاض به سازمان ملل پیامی به شورای امنیت فرستاده است.

ائتلاف سعودی اخیرا درباره حملات صورت گرفته به فرودگاه بین‌المللی «ابها» (جنوب غرب عربستان) شکایتی تنظیم و آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرد.

این شکایت در حالی صورت گرفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرده بودند که نیروهای این کشور تنها اهداف نظامی در فرودگاه‌های سعودی‌ را هدف قرار داده‌اند و تا زمان ادامه تجاوزها علیه یمن و محاصره این کشور، حملات علیه اهداف نظامی ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه یمن در واکنش به شکایت ریاض اعلام کرد، تمسخرآمیز است که در شکایت عربستان سعودی نادیده یا بهتر است است بگویم فراموش شده است که نیروی هوایی و تمام قوای مسلح عربستان سعودی از ۲۶ مارس سال ۲۰۱۵ ائتلاف نظامی و متجاوز را علیه یمن هدایت کرده‌اند و از انواع تسلیحات و مهمات نظامی از جملات تسلیحاتی ممنوعه بهره‌ گرفته‌اند و دست به بدترین نوع جنایت جنگی زده‌اند.

هشام شرف در ادامه یادآور شد که کشور متجاوز، عربستان سعودی، و ائتلاف این کشور همچنان محاصره‌ خفه‌کننده‌ای را علیه یمن تحمیل می‌کنند و سیاست مجازات جمعی علیه مردم یمن را در پیش گرفته‌اند که از جمله این اقدامات می‌توان به جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی، گاز خانگی و غذا اشاره کرد؛ عملی که مطابق با گزارش‌های سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، بدترین فاجعه انسانی در جهان را رقم زده است.

شرف همچنین خاطر نشان کرد، آنچه در شکایت ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل جای تعجب دارد، تأکید کشور متجاوز عربستان سعودی بر حق خود در دفاع از خاک و تمامیت ارضی است و همزمان به فراموشی سپردن حقوق مشابه دیگران است.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در ادامه با تأکید بر این موضوع که این اقدام سعودی‌ها تلاشی در راستای نادیده گرفتن حقیقت مداخله نظامی این کشور در امور داخلی یمن است، اعلام کرد که «شورای عالی سیاسی یمن و دولت نجات ملی به عنوان رهبری سیاسی صنعاء در دعوت به صلح جدی هستند و تحرکات دیپلماتیک و سیاسی بین‌المللی اخیر بویژه دعوت "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا، موضع اروپا درباره برقراری صلح و تلاش‌های "مارتین گریفیتس" فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن را جدی می‌انگارند».

در بخش پایانی این گزارش آمده است، هشام شرف در عین حال تأکید کرده که این تحرکات دیپلماتیک از جمله فراهم کردن فضای مناسب، تکمیل اقدامات مربوط به اعتمادسازی که مهم‌ترین آن توقف فوری دو طرفه آتش‌، رفع محاصره کامل مثل بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء، عدم ممانعت از ورود کشتی‌های حامل فرآوردهای نفتی وگاز خانگی به بندر الحدیده باشد، این تحرکات بایست به موفقیت برسند.

پیشتر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرده بود که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

بایدن در این خصوص گفته بود: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم».

ادعای دولت بایدن مبنی بر تلاش برای توقف جنگ در یمن در حالی است که این جنگ با چراغ سبز دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در زمانی که بایدن معاون او بوده، آغاز شد.

دولت سابق ‌آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جنگ شش ساله ائتلاف عربستان سودی علیه یمن حمایت نامحدودی از فروش تسلیحات مدرن گرفته تا ارائه کمک‌های مستشاری و اطلاعاتی به این ائتلاف ارائه کرده است که در نتیجه آن، ۱۶۸۰۲ یمنی جان‌باخته‌اند که ۳۷۵۳ نفر آنها کودک هستند.

همچنین میانگین جمعیت زیر خط فقر به ۸۵ درصد رسیده و به دلیل حمله و محاصره ائتلاف، ۲۰ میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی در رنج هستند.

از طرفی دیگر، «محمد عبدالسلام»‌ سخنگوی جنبش انصارالله یمن پس از ادعای واشنگتن اعلام کرد که صنعاء به اظهارات اعتنایی نمی‌کند و این اظهارات باید با گام‌‌های عملی همراه شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها