پرونده هسته‌ای ایران و بی‌اعتنایی بایدن به نتانیاهو

پرونده هسته‌ای ایران و بی‌اعتنایی بایدن به نتانیاهو
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 20:43

العالم - آمریکا

خبر:

موج بی اعتنایی بایدن به نتانیاهو طی 3 هفته ای که بایدن منصب ریاست جمهوری آمریکا را رسماً عهده دار شده به حدی است که برخی از آن به عنوان "تحقیر تعمدی" نتانیاهو توسط بایدن یاد کرده اند.


تحلیل:

- بایدن در این مدت نه حاضر به برقراری تماس با نتانیاهو شده است نه سیاستها و باصطلاح دستاوردهای او را درخصوص عادی سازی روابط با برخی دول عربی مورد ستایش قرار داده است. بایدن به نظر می رسد در یک دیدگاه کلی اصرار دارد هر آنچه بویی از سیاستهای ترامپ در خلال 4 سال گذشته داشته باشد را یا تغییر دهد یا تلطیف کند و یا با برند جدیدی به نام خود و دمکراتها بازسازی و عرضه کند. در این میان دستاوردهای نتانیاهو نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

- همچنین به نظر می رسد بایدن به دلیل همراهی شدید نتانیاهو با ترامپ، کوشنر و پمپئو ترجیح می دهد از نخست وزیری که به اتهام رشوه و اختلاس در نگاه افکار عمومی محبوبیتی ندارد به شدت پرهیز کند.

- بایدن همچنین برخلاف ترامپ که می کوشید در آستانه هر انتخاباتی دسته گل هایی خاص با هدف رای آوری برای نتانیاهو ارسال کند به شدت از این مساله پرهیز دارد. نکته جالب توجه در این نگاه بایدن آنکه حتی در مواردی چون فرود آمدن هواپیماهای آمریکایی در اسرائیل به شدت گوش نتانیاهو را پیچاند و او را مجبور به تجدیدنظر در سیاست هایش کرد.

- برخی بر این باورند که این سیاست بایدن بی ارتباط با برنامه هسته ای ایران نیست و بایدن در سایه کم توجهی به نتانیاهو می کوشد تا دل ایران را به دست آورده، تصمیم مسئولان سیاستگذار ایرانی را نسبت به پیگیری قانون اقدام راهبردی لغو تحریمها نرم کند. لازم به ذکر است ایران به شدت بر اجرای این قانون مصمم است و تا چند روز دیگر با پروتکل الحاقی خداحافظی خواهد کرد و البته لازمه هر اقدام جدیدی در مساله هسته ای را لغو کلیه تحریمها در عمل و حتی راستی آزمایی آن معرفی کرده است.

- رفتارشناسی بایدن در طول سه هفته گذشته نشان می دهد این نگاه رییس جمهور دمکرات آمریکا حداقل تا اسفند و خروج ایران از پروتکل الحاقی و حداکثر تا انتخابات اسرائیل ادامه خواهد داشت و پس از آن روابط فی مابین آمریکا و نه اسرائیل که شخص نخست وزیر به حالت عادی باز خواهد گشت. بر این اساس رفتار اخیر بایدن را بایستی صرفاً یک تاکتیک موقت و نه استراتژی بلندمدت و دامنه دار معرفی کرد، تاکتیکی که صرفاً تاریخ مصرفی موقتی و گذرا دارد.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها