احداث مقر جدید آمریکا در سوریه؛ سیاست بایدن و ترامپ هیچ تفاوتی ندارد

احداث مقر جدید آمریکا در سوریه؛ سیاست بایدن و ترامپ هیچ تفاوتی ندارد
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 10:25

نظامیان تروریست آمریکا در مثلث مرزی بین سوریه، عراق و ترکیه، یک مقر نظامی جدید احداث خواهند کرد؛ اقدامی که نشان می‌دهد واشنگتن همچنان در فکر تداوم اشغالگری در سوریه است.

العالم - سوریه

نظامیان تروریست آمریکا قصد دارند یک مقر نظامی جدید در استان الحسکه واقع در شمال شرق سوریه احداث کنند.

شبکه خبری المیادین گزارش داد، آمریکایی‌ها مدعی هستند که مأموریت خود را برای «حمایت از چاه‌های نفت» رها کرده‌اند؛ اقدامی که تناقض آشکاری در تحرکات نظامی آمریکا به شمار می‌رود.

به گزارش این شبکه، ائتلاف آمریکا قصد دارد این پایگاه را در مثلث مرزی بین سوریه، عراق و ترکیه احداث کند تا از این طریق، حضور خود را تقویت کند، ولی پرسش اینجاست که این اقدام چه ارتباطی با تحریک شبه‌نظامیان کُرد برای جدا شدن از سوریه دارد؟

بنا بر این گزارش، عناصر موسوم به «کلاه سفیدها» -وابسته به انگلیس- و تروریستها بار دیگر در ادلب به صحنه آمدند؛ روسیه تأکید دارد که تروریستها در پی انجام حملات شیمیایی جدید هستند تا از این طریق، دولت سوریه را متهم کنند.

«دیوید دی روش»، کارشناس نظامی شرق و جنوب آسیا و استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا به المیادین گفت که دولت جو بایدن با این اقدام، در حضور نیروهای خود در خاک سوریه، بازبینی کرده است.

دی روش همچنین تأکید کرد که در قبال سوریه، هیچ تفاوتی بین دولتهای بایدن و دونالد ترامپ وجود ندارد؛ زیرا که «واشنگتن از عراق خارج شد و ایران وارد [این کشور] شد... ما نمی‌خواهیم این سناریو تکرار شود».

«حسن حسن» کارشناس مسائل راهبردی هم به المیادین گفت: «دولت آمریکا، هیچ راهبردی در سوریه ندارد؛ واشنگتن نیازی به نفت سوریه ندارد، بلکه فقط می‌خواهد از نظر معیشتی، با ملت سوریه مبارزه کند».

حسن بر این باور است که «واشنگتن همچنان بر تجزیه سراسر منطقه تأکید دارد، ولی راهبردش در سوریه شکست خورده است. به همین دلیل شدیدترین تحریمها را علیه دمشق اعمال کرده است».

وی در عین حال تأکید کرد که محال است عشایر شرق سوریه در برابر تجاوزات شبه‌نظامیان کُرد وابسته به آمریکا، دست بسته باقی بمانند.

«وسیم بزی» کارشناس مسائل سیاسی اما گفت که آمریکا شبه‌نظامیان کُرد را همپیمان خود نمی‌داند، بلکه آنان برای این کشور به عنوان برگه‌ای هستند که برای منافع خود، آنان را رها خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها